Tjena, vi har precis köpt hus och på tomten står en enorm Kastanj. Vi ska absolut ha kvar det, för huset står på en friköpt tomt omgiven av en gammal gård (tror det förr i tiden kallades för vårdträd?).

I alla fall...tänkte mest höra hur det är om kastanj har några direkta för/nackdelar, förutom alla miljoner kastanjer ungarna säkerligen kommer ha krig med förstås :p
Jag har ett par gånger märkt när man stått parkerad en dag under vissa träd, att bilen blir nästintill förstörd av någon sorts olja som lämnar pyttesmå prickar överallt. Eller har jag antagit helt fel när jag trott att det var träden..

Har kastanj något liknande? Hur växer deras rötter, djupt rakt ner eller utspritt/ytligt? Kommer troligtvis gräva för dränering en 10-15m ifrån trädet till sommaren.. Behöver man någonsin beskära såpass stora träd?

tack så länge
 
Är det verkligen en kastanj då, och inte en hästkastanj? Jag förutsätter att det är det senare, och dessa träd har inte "honungsdagg" som det kallas, kladdet som droppar ner. Är in första hand lind som har det. Någon beskärning behöver du heller inte göra.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vad är skillnaden på kastanj och hästkastanj?
Jag kollade aldrig supernoga utan det var först senare i bilen som vi sa "förresten vad var det för träd? Måste varit kastanj, löven såg ju ut si och så".
 
Det är två helt olika träd, men det går nog hundra eller tusen hästkastanjer på varje äkta kastanj här i Sverige, och särskillt när man kommer bort från Skåne och de andra sydligaste delarna
 
ja då får vi nog anta hästkastanj :) Detta är ett par mil bit inåt landet från Göteborg sett.

tack
 
Blev lite nyfiken på hur löven på äkta kastanj ser ut och hittade den här bilden:

800px-Castanea_sativa_004.jpg

Den skiljer sig ju relativt mycket från hur en hästkastanj ser ut och det pekar kanske på att det var en hästkastanj ni såg?
 
Danne031: Vi har också en gigantisk kastanj vid vårt hus. Vår står dock ca 5 m från huset. Är också lite orolig för rötter i husgrunden men förra husägare som bott här i 17 år har inte märkt ngt. Så förhoppningsvis klara vi oss också....eller inte.
Skall iaf ta hit en arborist för att beskära den så att vi inte får massa grenar på taket.
 
Kastanjens (och då menar jag hästkastanjen som kallas kastanj i vardagligt tal) rötter går främst neråt och anses inte vara farliga för hus eller vanttenledningar.

Man skall undvika att beskära en kastanj, om du måste, se till att anlita ett riktigt proffs och inte bara någon som påstår sig vara "trädbeskärare" och som stympar trädet.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Jag "lånar" tråden och frågar om det är någon som vet om hästkastanj är ett träd som växer förhållandevis fort?
Ska plantera ett vårdträd på vår gård och vi vill ju att det ska bli stort fort. Så om man jämför med en ek till exempel, växer hästkastanjen fortare eller långsammare?
 
Helt klart fortare än vanlig ek. Blir riktigt stort på 20 år ung skulle jag gissa. Men om du vill ha ek så finns rödek som växer fortare än vanlig, och blir knallröd på hösten. Men kastanj är allt ett av dom snyggaste träden ;)
 
Melkerberg skrev:
Helt klart fortare än vanlig ek. Blir riktigt stort på 20 år ung skulle jag gissa. Men om du vill ha ek så finns rödek som växer fortare än vanlig, och blir knallröd på hösten. Men kastanj är allt ett av dom snyggaste träden ;)
Håller helt med om att det ett av de vackraste träden

Vårt vårdträd är en castanea sativa. Äkta kastanj alltså, vars ätbara nötter vi har njutit av i 25 år. Vi har även en hästkastanj. Den äkta växer på både bredd och höjd. Vi hade en arborist här för några år sen. Nu är det nog dags igen

Imponerande Castanea sativa (äkta kastanj) med gulnande löv framför ett stenhus, skymtar äldre byggnad och trädgårdstillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Simsu och 1 till
  • Laddar…
Hästkastanjträd till höger med hög och tätkrona, växthus och höstlöv i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här syns hästkastanjen till höger. Den växer mer på höjden och mer samlat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.