Nu börjar jag bli trött. Hur tättar ni mellan kassetten och ugnen så att den inte åker ut av värmen. Jag måste tätta om en gång i veckan. Regelbundet åker den ut med ca 15mm!
 
  • spalt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som kan ha några tips?
 
Ska det inte cirkulera luft runt kassetten?
 
Det gör den. Från nedandelen till ovandelen. Men just det röda ska hålla tätt. "Falsk" luft dras in via springan / CO ? CO2 ut. Jag tror jag får ringa tillverkaren och höra med dem.
Får se. Kanske nån här känner till problemet.
 
kamilenski skrev:
Ingen som kan ha några tips?
sluta att trycka in den :).
Kan det vara en för tajt koppling mellan kasset och skorsten eller kasset och murade väggar som orsakar detta? När material utvidgas av värmen så måste ju något ge vika .....
gaia
 
Imorgon ska jag mäta. Men det kan vara som du skriver. Att baksidan ligger för tätt mot skorstenen. Men på nåt sätt måste jag ha det tätt! Annars luktar det bränt i huset. Åtgärdar jag inte detta, kommer hustrun att "åtgärda" mig :)

Jag är orolig att den öppningen är rakt ut mellan eldstaden och omgivningen. En gång "limmade" jag det med spec värmepasta. Då funkade allt i en vecka. Lagom tills jag eldade på riktigt. Då åkte kassetten ut igen.
 
om det luktar rök så är kopplingen kasett-skorsten inte tätt. Det kan inte vara rätt att det bolmar med rök inne runt kasseten. Röken skall gå från eldstaden in i skorsten utan att spridas runt i huset! Den tättningssnöre som du försöker få sitta på plats skall aldrig behövas för rökens skull, möjligen för estetiken. Snöret bör sitta i kopplingen skorsten-kasett och ej ombyggnad -kasett. En kasett bör kunna stå lös i en öppen spis utan att röken väller ut i rummet, enl min mening...
Vem som har installerat den?????
gaia
 
Det ser ut som om det var en "Svenska kakelugnar" (från Camina?) som du har. Det är egentligen en plåtkonstruktion som fylls på med olivinsten. Det är nog att ta bort keramen inuti, borra hål och dra i nåra rejäla självgängande skruv för att den ska stanna kvar.Och värmebeständig silikon att fästa garnet med.Det kan annars bli lite svart ovanför luckan och lite os när man lägger in ved för tidigt.
 
exerg skrev:
Det ser ut som om det var en "Svenska kakelugnar" (från Camina?) som du har. Det är egentligen en plåtkonstruktion som fylls på med olivinsten. Det är nog att ta bort keramen inuti, borra hål och dra i nåra rejäla självgängande skruv för att den ska stanna kvar.Och värmebeständig silikon att fästa garnet med.Det kan annars bli lite svart ovanför luckan och lite os när man lägger in ved för tidigt.
Du har rätt.Den är från Svenska kakelugnar! Modell Karl från 1996 enl fakturan jag hittade.

Kasetten är för lång. Kunde inte vänta tills imorgon. Vad ska jag fästa skruvarna mot? Baksidan eller sidorna? Eller både och? Är det inte bättre att förkorta den? Har vinkelslip och MIG svets.
Den blev nog felmonterat... Skit.
 
gaia skrev:
om det luktar rök så är kopplingen kasett-skorsten inte tätt. Det kan inte vara rätt att det bolmar med rök inne runt kasseten. Röken skall gå från eldstaden in i skorsten utan att spridas runt i huset! Den tättningssnöre som du försöker få sitta på plats skall aldrig behövas för rökens skull, möjligen för estetiken. Snöret bör sitta i kopplingen skorsten-kasett och ej ombyggnad -kasett. En kasett bör kunna stå lös i en öppen spis utan att röken väller ut i rummet, enl min mening...
Vem som har installerat den?????
gaia
Röken kommer inte ut via springan. Jag brukar förvärma skorstenen med gasbrännaren.
Allt funkar. Men springan gör mig arg. Den monterades 1996. Jag köpte huset 2006. Båda ägarna är borta...
 
exerg skrev:
Det kan annars bli lite svart ovanför luckan och lite os när man lägger in ved för tidigt.
det är nästan normalt att det ryker ut när glasdörren är öppen men det ska inte komma rök bakifrån kasetten, tycker jag.
Skruvar man fast hela plåtlådan i väggen så kanske blir det annat som ger vika?
Skulle gissa på något tillverkningsfel ... svetsar som ger spänningar i plåten? Värmerörelse på 15mm är för mycket för en plåtlåda av den storleken, tycker jag. Då skulle min vedpanna oka hitt och ditt i decimetervis :) och det gör den ju inte.
Dessutom skriver TS att han misstänker att tättningen är det enda som avdelar rummet från eldstaden och det ryker in när tättningen lösnar ... det kan bara inte vara rätt om det är så
gaia
 
gaia skrev:
och det ryker in när tättningen lösnar
Bara om jag inte förvärmer skorstenen. Nu tror jag jag hittade orsaken. Det blir material samling bakom kassetten. Varje gång jag eldar åker kassetten den ut 1-2 mm. Sen svalnar kassetten och nytt material ramlar bakom. Eldar igen. Ny rörelse på 1-2 mm. Och det upprepas igen. Därför tror jag Er förslag kan fungera. Att skruva fast den. Men mot vad?

Och vad menar Ni med för tidigt insättning av trä? Ska man inte BARA packa in och elda?
 
gaia skrev:
sluta att trycka in den :).
Kan det vara en för tajt koppling mellan kasset och skorsten eller kasset och murade väggar som orsakar detta?
Det nog så :(
 
Tack Er alla för hjälpen!

//Adam
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.