Funderar på att införskaffa en kassett till öppna spisen för att kapa köldtopparna då inte luftvärmepumpen klarar att värma huset.

Är det någon som har erfarehet av "Bras-spisen"?

http://www.bras-spisen.se/

Den verkar vara tillverkad av plåt med ett sinnrikt rökgasarrangemang.


Rackarberg
 
En rejäl gjutjärns kassett/insats från välkända leverantörer skulle jag satsa på.
 
Jo, en gjutjärnsinsats är vad jag har tänkt mig. De är dessutom snyggare än en plåtlåda.
Men denna plåtlåda verkar genomtänkt. Speciellt finessen att ta uteluft till förbränningen via en slang. Bra finess om spisen står nära en yttervägg.
Går väl i o för sig att fixa någon hemmagjord liknande lösning själv.
 
Redigerat:
Jag bufffar lite på denna tråd då även jag gfunderar på denna.
Några erfarenheter från några andra vore trevligt!
 
Har köpt och installerat en Bras-Spisen, lilla hörn höger. Den huvudsakliga anledningen till de var att den fanns i många utföranden. Då min öppnaspis har lite speciella mått så fick ja tyvärr inte plats med en i gjutjärn.
Så då hade ja bara den här och energikassetten att välja på och då tog ja helt enkelt den sam passade bäst måttmässigt.

Och då till min lilla recension,
Lätt och installera, väger ju mindre en en gjutjärn.Använd bara inte den röranslutningen till skorstenen som dom själva rekomenderar, bökig som tusen.
Själv använde ja flexrör i alliminium.
Tycker själv att den är snygg om man har en hörnspis, man ser väldigt mycket av elden, där är det inte många som slår den.
Bra med två luckor, trodde själv inte det ca så nödvändigt men de är helt klart användbart. Om inte annat när man ska putsa rutorna, som för övrigt går enkelt med hällrengöring som man har till spishällen.
Som de flesta andra, lätt att elda i, enkelt att få till lagom med drag.

Men, ha tycker inte den är lika effektiv värmemässigt som en gedigen gjutjärnsinsatts,

Har man en liten öppenspis och vill se mycket eld så kan ja rekomendera denna. Vill man ha ut så mycket värme som möjligt, skit i öppna spisen och installera en tjälstenskamin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.