Vi har detta åbäke till öppen spis och eldar aldrig i den.
Vi var helt inne på att riva ut rubbet och istället sätta dit en smal, rund braskamin från contura (som ni kanske såg i en annan tråd)

Alternativet att sätta in en insats/kassett kom på förslag och nu vill vi veta fördelar och nackdelar för dessa 2 alternativ.

*Riva ut allt och ersätta med contura braskamin
+snyggare och tar mindre plats?
+framtidssäkert att få bort allt det gamla och ersätta allt med nytt
-mer jobb? Stort rivningsprojekt + jobbigare installation av en helt ny?

*Sätta in insats/kassett
+Enklare?? Eller?
+Billigare? Eller?
-fulare och tar fortfarande mycket plats i vardagsrummet? Tänkt putsa den för utseendet i så fall
-svårt att ansluta en insats till befintlig skorsten?


Skiljer de sig effektmässigt? Hjälper nuvarande murstock till att hålla värmen? Prismässigt för totaljobb?

Här är bilder på hur det ser ut idag: Den ena bilden har jag tagit rakt ner i skorsten från yttertaket.


En öppen spis klädd med ljusa stenar i ett vardagsrum, ej i bruk och föremål för diskussion om renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vy inifrån en sotig skorsten ner mot spjället.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Måste väl vara någon som har nån tanke om detta? :cool:
 
Du har inte funderat på en täljstensugn?
Jag tror inte dina alternativ lagrar så mycket värme.
Jag har en rund contura med lite sten i, men ingen av deras modeller lagrar värme direkt.
Skulle jag ha råd skulle jag satsa på en Tuulikkivi, Nunnaunni eller liknande.
 
Otsef skrev:
Du har inte funderat på en täljstensugn?
Jag tror inte dina alternativ lagrar så mycket värme.
Jag har en rund contura med lite sten i, men ingen av deras modeller lagrar värme direkt.
Skulle jag ha råd skulle jag satsa på en Tuulikkivi, Nunnaunni eller liknande.
Det är fina saker, men inte aktuellt för oss nu. Radhuset vi bor i har egentligen ingen bra planlösning för punktvärmekälla och är inte vårat drömhus som vi vill lägga ner jättesummor på.

Eventuell värmelagring får vara bonus men huvudsaken är att det blir snyggt, mysfaktor och att vi inte eldar för kråkorna.
 
Vi har något liknande i vårt vardagsrum (putsad så så lite snyggare kanske) och satte in en Keddy insats.
Har använts flitigt sedan den monterades och värmer bra. Värmen (i vårt fall) lagras en del i murverket så blir inte tokvarmt på 5 minuter som sedan försvinner direkt.
Eldar oftast bara startmängden och 1 till 2 vedträ till, sen har man lagom varmt i 5-6 timmar.

Ska ni riva ut allt lär det väl bli en hel del arbete med att försöka återställa en snygg vägg och golv.
Är skorstenen sotad och godkänd för eldning?

Jag hade kollat en hyfsat billig insats och hört vad installationen skulle kosta med lite olika firmor.
Tror vi gav 3000:- efter ROT för installation inkl transport (145kg insats) samt alla delar som behövdes för anslutning till bef. skorsten. Tillkom kostnad för sotare (provtryckning och kontroll) men det har ni nog oavsett hur ni gör
Kolla också med kommunen om du behöver anmäla något.

Vill ni ha det snyggare så putsa spisen
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Att riva hela spisen verkar orimligt med tanke på att det är en murad skorsten ovanpå den.
Däremot borde det gå att minska storleken lite genom att hacka bort det som sticker ut framåt från hyllan och neråt så att den får samma djup från golv till tak och sedan putsa den och montera en kassett. Det blir ett modernare utseende som tar lite mindre plats.
Ungefär så här:

Modern spis med kassett inbyggd i vitputsad vägg, omgiven av minimalistisk inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
danne_08 skrev:
Att riva hela spisen verkar orimligt med tanke på att det är en murad skorsten ovanpå den.
Däremot borde det gå att minska storleken lite genom att hacka bort det som sticker ut framåt från hyllan och neråt så att den får samma djup från golv till tak och sedan putsa den och montera en kassett. Det blir ett modernare utseende som tar lite mindre plats.
Ungefär så här:

[bild]
Mycket bra tips!!
 
Apropå att hacka bort delar av spisen. Hur gör man? Är det möjligt att genomföra utan att skada resten?
Den är gjord av mexitegel som synes.

Bara gå loss med hammare?
 
Putsa muren när du fått bort mexistenarna får du säkert göra.Det lönar sig att hyra en borrhammare några timmar. Dessutom ser det ut som det sitter en termatorinsats inmurad och det kan tom vara friskluftskanal ansluten till den iunder spisen så en del modifikationer kan väntas.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Innan du gör något, mät så att du är säker på att en insats får plats även om du minskar djupet på spisen och kolla att anslutningen till rökkanalen hamnar på rätt plats. Tillverkarna av kamininsatser brukar väl ha måttsatta ritningar tillgängliga på nätet.
Jag som inte har någon erfarenhet av hur man murar en spis hade börjat hackandet försiktigt med handverktyg, hammare och huggmejsel. Kanske lossat den eldfasta stenen längst ut till höger eller plattorna på hyllan för att få en uppfattning om vad som finns innanför mexistenen.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.