Jag skulle välja sätta in en braskamin-kasett i vår öppna spis, men spisens öppning är hög och smal och passar inte alls till marknadens mer liggande form på kassetter.
Det vore synd att förstöra den vackra spisen genom att ändra öppningens form. Finns det firmor som "platsbygger" insatser så att kan kan elda inte bara för trivsel utan för att få ett värmetillskott?
 
Eurofire energikassetten
 
Tack, det skall jag kolla! Vet du mer om sådana insatser? Hur pass effektiva värmekällor de är, t ex?
 
Furulundspisen, http://www.furulundspisen.se , är liten firma som tillverkar ett antal modeller av spiskassetter på beställning. Kan förmodligen tillverka måttbeställt. Jag har just monterat en i mitt fritidshus till full belåtenhet. Bra priser också.
 
H
Rent allmänt, finns det några nackdelar med att installera en vanlig vedkamin i öppna spisen?
Spiskassetterna är ju både fula och dyra.
 
Nej. Ofta är de högre vilket kan hindra luftcirkulationen. Det viktiga är ju att få ut värmen i rummet. Har man en spis med kupa(överbyggnad) så löser en gallerförsedd öppning i kupan att varmluften tar sig ut. Har man inte det bör det vara minst 15 cm ovanför spisen för att utnyttja spisens värmekapacitet annars är det bara strålningen från glasluckan och skorstenen som blir varm. Dyra? Ska du ha en kamin som är värd namnet hamnar du på 10 - 15000:- En av de bästa insatserna får du för 8-9000:-
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.