Nu skulle det sitta fint med era goa idéer och erfarenheter.

Jag har för tillfället nördat in på att sätta in kassetter i mina fönster som är i antalet 13 och har glasmåttet 1020mmx1200mm.

Vill få bort den kalla känslan när man sitter vid ett fönster och en del buller då vi bor i stan.

Någon med erfarenhet av denna modell av fönster?



1427625344080-1216413076.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • 1427625163008-1455525437.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pivåhängda fönster
Dubör ha en bågbredd på ca 80-100mm , glasmästaren har tips för hur du kan göra samt material som glas, pvc-list för utsidan och tätningslister.

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
19magnus
  • Laddar…
Tack för det svaret, kollar med den lokala glasmästaren.
 
jag har sidohängt och installerade argonfyllda kasetter. Otroligt skillnad i komfort.

Att tänka på är att om man utgår från storleken på den existerande glasrutan (yttermått) så är risk att aluminiumramen och tätningen på den nya kassetten kommer synas så hade jag vetat detta hade jag beställt en kassett med lite större yttermått och sedan fräst ur karmen en bit istället.
 
  • Gilla
19magnus
  • Laddar…
Okay, det måste jag kolla på, är inne på interglas.se och spånar lite, kalaspriser på glas och med ett sortiment av list som man kan få i olika färger, kanske det är ett alternativ till att slippa fräsa.

Frågan som också dyker upp är om man skulle sätta ram i bågen istället för att kunna gå upp i tjocklek på kassetten som i dagsläget endast kan vara 16mm utan att göra åverkan på bågen med fräsen.
 
Ja, jäklar. Det var billiga kassetter! Bra tips! Jag ska byta 4 kasetter nu i vår men det billigaste jag hittat hittils har varit ungefär dubbelt så dyrt.
 
  • Gilla
19magnus
  • Laddar…
Har du hittat några referenser på det företaget? Frakt till Sverige kostar tydligen 300 kr och man kan hämta i Helsingborg - det är ju överkomligt.
 
Jag körde lokala glasmästaren till ungefär 1000kr kvadraten per kassett, inte billigast men ibland gäller det att hålla de små lokala firmorna vid liv

Det mest komiska i mitt byte var att när jag för en gångs skull tog in en hantverkare på att göra det så var de tvungna enligt skatteverket att komma hem och lyfta av fönstren från karmen för att jobbet skulle kvalificera för rotavdrag. Inte lämna in fönstren själv! aja baja! :x
 
Redigerat:
Ja, om prisskillnaden är rimlig så håller jag med. Jämför jag lokala glasmästaren med interglas.se så är glasmästaren drygt 4 ggr så dyr... 4500 kr eller 18000 kr.

Glasmästaren skulle ha 2400 kr/kvm
 
Har endast läst lite på nätet om interglas och det verkar helt ok, har mailat lite med dom om ordnad frakt till min stad men dom åtar sig inte detta.
Men Danmark är ju fint så bara att ta pickisen och en hotellnatt med familjen för pengarna man spar på att handla där.

Om någon bytt till kassetter här så skulle iaf jag uppskatta lite bilder på utförande (även om annan fönstermodell än ovan).
 
De levererar ju till Helsingborg för 300 DKK, det blir troligen både billigare och snabbare än att åka över sundet själv. Men då får man ju ingen semester :)
 
  • Gilla
19magnus
  • Laddar…
Funderar på hur man löser det när man har ett parti på Tex 400kg och ska lasta det på annat fordon i Helsingborg, kan man räkna med hamntruckar tro eller kontakta någon lokal firma där och fråga om hjälp? Handlasta kassetterna och ha en ram för glas redo på bilen man åker i....
 
Funderade själv på detta, men det står följande på sidan om leveranser, där det även står att de levererar till Malmö och Helsingborg.

"Du behøver ikke være hjemme, alle glas bliver af stillet på lægter og placeres typisk op af en husmur, i carport eller tilsvarende passende sted."

Det tolkar jag som att de borde likaväl kunna lasta över till ett annat fordon som att ställa av det hemma på marken. Har man snickrat ihop ett eget glasställ så borde saken vara biff.

Vilka glas siktar du på att köpa? Jag har siktat in mig på "3 lags termo med 4 mm glas (4+4+4)" U-värde 0,8. Dessa kan jag få i exakt samma tjocklek som mina befintliga kasetter :). Då kan jag återanvända glaslisten :D

Det är nästan så jag tycker det här är för bra för att vara sant...
 
Det bör fungera så, men maila dom och dubbelkolla bara, dom svarar snabbt.

Har kollat på 14mm och 16mm för att använda gamla fogen i fönstret men om jag tar ett lite mindre glas kan jag gå upp till 20mm tvåglas kassett och sätta det inuti fönsterbågen.

Så skall fundera och håller tummarna för feedback härifrån på saker att tänka på.
 
Jodå, de kan lasta över till annat fordon - bara kassetterna inte var för stora. Mina 1,5x1,4 meters med en vikt på 65 kg var inga problem i vart fall. Bara man har förberett så de kan lägga kassetterna plant eller att man har ett glasstativ. Stativ säljer de, men 700 DKK för en påsnickrad pall känns lite överdrivet mycket för något man snider ihop själv på en halvtimme.

Nu blir det beställning! :)
 
  • Gilla
19magnus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.