Har en köksö på ca 2,1 * 1 meter. Den har en bänkskiva i någon form av massiv sten, ca 3 cm tjock.
Infälld i skivan är induktionsplattor från Witt. De har nu gått sönder.

Jag behöver på enklast vis ta bort skivan men den verkar väga bly. (eller granit)
Kan man på något enkelt vis såga den i bitar? Går det med rondell eller behöver jag specialverktyg?
Antar att det kommer damma som tusan.

Jag vill inte förstöra stommen i trä.
 
  • Gilla
Hågge
  • Laddar…
Jag skulle angripa den som en sten i naturen, dvs försöka spräcka den. Sågar du kan du sen se fram emot att städa i veckor. Steg ett slå med hammare så hårt du vågar utan du riskerar att skada stommar under (borde gå att slå rätt bra). Steg två borra hål och stoppa i spräckkilar. Steg tre dynamit (obs skämt)
 
Själv tycker jag det är tråkigt att paja saker som kan återanvändas av någon. Lägg ut den på blocket gratis och skriv att du inte kan hjälpa till att bära. Förhoppningsvis får du då bort den utan att behöva lägga ner något arbete alls, förutom att ta en bild och skriva en kort text.
 
  • Gilla
Brainsplitter och 4 till
  • Laddar…
Om du skall spräcka den så hörs detta bäst i stenens riktning från tillkommandet (stråken riktning). Borra tre-fyra hål längs ett sådant stråk och ta sen fram släggan och slå på mitten.

Edit: spräckkilar är överkurs här...
 
L Lilllen skrev:
Själv tycker jag det är tråkigt att paja saker som kan återanvändas av någon. Lägg ut den på blocket gratis och skriv att du inte kan hjälpa till att bära. Förhoppningsvis får du då bort den utan att behöva lägga ner något arbete alls, förutom att ta en bild och skriva en kort text.
Jag har funderat på det, men undrar vad användningsområdet är då det sitter 4 stycken induktionsplattor i den + en kontrollpanel. Kanske kan knacka lös dem, brukar de limmas?

Närbild på en sliten induktionshäll med synligt användningsslitage och repor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K Krillehus skrev:
Jag har funderat på det, men undrar vad användningsområdet är då det sitter 4 stycken induktionsplattor i den + en kontrollpanel. Kanske kan knacka lös dem, brukar de limmas?

[bild]
Låt den nya ägaren lösa det...

Men hur stor del av skivan är användbar? 1*1m?
 
Troligtvis en silikonsträng, testa dra ett rakblad rund hela för att sedan trycka upp plattan under ifrån.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Låt den nya ägaren lösa det...

Men hur stor del av skivan är användbar? 1*1m?
Hålen för hällen är centrerade i skivan, så man kan få ut 2 bitar på 95*50 cm (med 3 fina kanter),
eller en bit på 210 x 37 cm.
 
K Krillehus skrev:
Jag har funderat på det, men undrar vad användningsområdet är då det sitter 4 stycken induktionsplattor i den + en kontrollpanel. Kanske kan knacka lös dem, brukar de limmas?
[bild]
Det beror väl lite på hur hela skivan ser ut, men nya ägaren kan kanske såga upp ett större fyrkantigt hål med diamantklinga i vinkelslipen och sätta spishäll med alla plattor integrerade?
 
K Krillehus skrev:
Hålen för hällen är centrerade i skivan, så man kan få ut 2 bitar på 95*50 cm (med 3 fina kanter),
eller en bit på 210 x 37 cm.
Då blir den log inte så lätt att skänka bort, men någon vill kanske ha den ändå?
 
Skivan borde väl inte vara så tung? Två personer borde kunna bära den. Jag hade återanvänt den på något sätt i trädgården. (Förutsatt att man har en...)
 
L Lilllen skrev:
Det beror väl lite på hur hela skivan ser ut, men nya ägaren kan kanske såga upp ett större fyrkantigt hål med diamantklinga i vinkelslipen och sätta spishäll med alla plattor integrerade?
Sitter sånna här i:
https://www.tretti.se/vitvaror/hall/induktionshall/product/witt-wis41-hp-1-multizones-saet/

Jag köpte en ny häll, den var 90 cm. Var största jag hittade.
De här plattorna tar upp 115 x 70 cm. Så blir ett rejält hål.
 
H Hasse C skrev:
Skivan borde väl inte vara så tung? Två personer borde kunna bära den. Jag hade återanvänt den på något sätt i trädgården. (Förutsatt att man har en...)
Den känns svintung. Och jag är en stark gosse. Ska göra ett försök, hoppas den inte är limmad utan bara fäst med silikon.
 
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Troligtvis en silikonsträng, testa dra ett rakblad rund hela för att sedan trycka upp plattan under ifrån.
korrekt, provade på en var väldigt enkelt. Körde rakblad runt då släppte en 3mm fog.
Plattorna är nedfrästa i skivan och vilar på en 10 mm bred kant. Riktigt snyggt gjort och lär inte ha varit billigt att göra.
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
H Hasse C skrev:
Skivan borde väl inte vara så tung? Två personer borde kunna bära den. Jag hade återanvänt den på något sätt i trädgården. (Förutsatt att man har en...)
Googlade lite:

Hur mycket väger en stenbänkskiva?
En stenskiva som är 20 mm tjock väger ungefär 60 kg/m2 , en 30 mm skiva ca 90 kg/m2 och en 40 mm skiva ca 120 kg/m2.

Då min skiva är 214*95 cm och är 32 mm tjock borde dess vikt vara: 195 kg minus urtagningar

 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.