Min vän började vattna växterna. Jag blev paff då jag sett flödet från utkastaren! Huset är bara 10 mån gammalt. Jag provade hans slang med min utkastare. Vattnet sprutade ca 8m från mitt men bara 4m från hans! Vad kan orsaken vara?
 
tryckfall beroende på fel i ledningen!
 
Ja. Så mycket fattar ett barn med.
Vilket är det, det oftast förekommande felet?
 
Det vanligaste är väl att ledningen är för klen.
 
sätetr vi 15 mm i stället så ordnar det sig säkert
 
Jag märkte det i somras,när jag skulle vattna potatislandet med min nyinköpta vattenspridare.Det är en sådan som pendlar höger - vänster,men jag fick inte spridaren att pendla hur jag än justerade.Åkte och köpte en annan och provade.Nejdå likadant.Kom på att jag tidigare hade kopplat på slangen från en kran i pannrummet,innan jag monterade vattenutkastaren.Kopplade i pannrummet och då funkade det.Det är alltså för klent med vatten genom utkastaren för att få spridaren att funka.Men nu har jag två nya spridare i alla fall och en erfarenhet rikare.
 
Nu har vi kollat att det är 15mm rör till utkastaren. Den ligger på kv röret till tvättvasken. Även där inget vidare flöde.

Kan det vara strypt pæ ngt ställe?
Eller är 15mm matning för klen?
 
15mm ska räcka gott och väl
 
Om det är en utkastare med frostskydd och självtömning finns det lite delar i ventilhuset som kan haka upp sig. Bl a sitter det ett fjäderbelastat membran som ska släppa ut vattnet när kranen är stängd.
Ta isär ventilhuset och kolla om det sitter något skräp där. Jag råkade ut för detta förra sommaren efter att jag meckat lite med rören som bl a går till utkastaren.
 
Djävla skit. Rören som går i väggen är PEX Uponor 15mm! Det betyder 10 mm invändigt!
Tom en gammal gubbe pi..r längre.
Det blir nytt Pex 18mm eller 15mm koppar direkt från matningen som är 22mm PEX.

Älvsbyhus... Ni vet ...
 
Öppna kranen, vik slangen så att flödet upphör. Då släpper frostskyddsmembranet och vattnet kommer som tänkt.
 
Vad är detta för nåt?

Kan det orsaka dålig flöde/tryck i hela huset?

När man skruvar ut den lilla, börjar vatten komma ut.
 
  • ventil.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är vid mätarkonsolen, kan det vara en backventil. har dock inte sett med sån "lilla" på :p
Borde inte orsaka problem, men som med annat är det kanske snålat där med...
 
Ja "corre" det är en backventil. Dessutom underdimensionerat! Klantar...
Nu har vi skaffat en ny med mycket större öppning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.