Ok, ska till å rita in byggnaderna på en karta och frågar mig för vilken karta jag kan använda mig av.
"en förrättningskarta duger i skala 1:500 ska du använda"

ok tänker jag, har sedan tidigare två olika kartor över fastigheten, en topografiskkarta och en tomtkarta.
scannar in båda två och mailar till byggnadskontoret för att få reda på vilken jag ska använda mig av.
får till svar att ingen av dem går att använda, tomtkartan är i fel skala, den är i skala 1:1000, det måste vara 1:500!

Ok, efter lite kopierande och förstorande och räknande på skalor med hjälp av en bekant på arkitekturmuseét
så kommer vi fram till rätt format, jag har nu tomtkartan i skala 1:500 i A3 format..

Hör av mig till byggnadskontoret igen som säger att nej, den kartan kan du inte använda vi måste ha den senaste kartan
hör av dig till lantmäteriet och beställ originalförrättningskartan i skala 1:500.

Ringer lantmäteriet som har denna karta och frågar vad skillanden är på denna och min tomtkarta, efter att ha scannat in min tomtkarta i skala 1:500 och mailat den till lantmäteriet bekräftas det att det är samma kartor vi har, enda skillnaden är att lantmäteriet bara har i skala 1:1000 och har ingen möjlighet att förstora upp till 1:500, men mina mått som jag gjort stämmer och min karta är skalenlig.

aningens irriterad hör jag av mig igen till byggnadskontoret med dessa uppgifter...
och får följande mail till svar; "Har du inte originalförrättningskartan från Lantmäteriet måste du
beställa en ny kopia..."

blir så less!! vad spelar det för roll! beställer jag en ny, så kommer den ju ändå vara i fel skala!
och jag måste förstora upp den själv!!

ARGH!!! om det här är försmaken på hur resten av processen kommer gå lär jag kola innan huset ens är uppe!
 
Japp! Detta är en försmak av resten av processen. Lika bra du vänjer dig.

En presumtiv husbyggare är lovligt byte vad gäller att dra in skatter i sällan skådad omfattning. Skatter nödtorftigt maskerade till "avgifter". Naturligtvis ska du "köpa" en karta (läs: betala en extra skatt).
 
Vissa byråkrakter exploderar man ju på !!

Ett konstruktivt förslag:
Åk in på stadsbyggnadskontoret efter att ha tagit reda på vart din handläggare sitter och åk upp med både orginalkartan (i 1:1000) och din kopia samt en vetelängd på typ en torsdagseftermiddag och se om ni inte kan lösa det :)

/K
 
Hur har det gått med kartorna?
För vår del så vill kommunen ha en sitiationsplan och den skall göras på en såkallad ekonomisk karta, efter att vi har placerat ut huset och fått tillbaka en situationsplan från vår husfirma så tyckte vi inte att det stämde överens med verkligheten...
Mycket riktigt så mätte vi och jämförde med vår orginalkarta från 1966 och den nya är upp till 5m fel på ett flertal ställen ?! Hur tusan bär man sig åt för att märka ut huset rätt å riktigt?
 
Jo till sist löste det sig, jag skrev ut den (av mig) uppförstorade kartan och sa att det var den som kom
från lantmäteriet... " bra den kan vi använda" fick jag till svar...

vi mätte in huset från dem vinklarna på tomten som finns angivna på kartan och som vi kunde hitta i
ute på tomten... det verkar ha funkat iaf!
 
  • Haha
kulle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.