Hej,
Har problem att hitta två hörnmarkeringar på tomten. Har tomtkartan med längdangivelser för tomtens alla fyra sidor, men tomten är starkt kuperad, och jag är blev lite osäker om vad som gäller.

- Är det så att tomtkartan anger sträckan i ett helt horisontellt plan, och att om det är stora höjdskillnader mellan två punkter så måste jag räkna ut sträckan i verkligheten med hänsyn tagen till höjdskillnaden ?

- Eller har tomtkartan redan tagit hänsyn till höjdskillnaden i angivelsen av tomtegränsens längd?


Någon som vet?

Mvh/Abbe
 
Följande skulle jag inte vilja svära på under hot, men jag är ändå ganska säker på min sak. Ring det kommunala lantmäteriet för defintivt besked.

Sträckan är längden mellan de två punkterna dragen i en rak horisontell linje, alltså den kortaste möjligaste. Om inte så skulle man ju kunna göra sin tomt bra mycket större arealmässigt om man kuperade den kraftigt (vilket den i realiteten blir iofs). Men jag tror att man i detta avseende vill ha en konstant storlek på fastigheterna och då gäller en rak sträcka mellan tomthörnen.
 
...och lita inte på de utsatta måtten på kartan om din tomt är gammal. Då kan de vara en approximering från flygfoto och kan skilja mer än en meter.

Våra tomtgränser består av i berget nerslagna järn. Ändå diffade kartan över 2 meter i ett hörn. Utsättningen gick åt skogen och lantmätarna fick mäta om hela området.
 
Kalleman skrev:
Sträckan är längden mellan de två punkterna dragen i en rak horisontell linje, alltså den kortaste möjligaste. Om inte så skulle man ju kunna göra sin tomt bra mycket större arealmässigt om man kuperade den kraftigt (vilket den i realiteten blir iofs). Men jag tror att man i detta avseende vill ha en konstant storlek på fastigheterna och då gäller en rak sträcka mellan tomthörnen.
Du menar alltså att linjen mellan det två förmodade hörnmarkeringar i ett horisontalplan, som inte tar hänsyn till att det två punkterna är olika i höjd.

I mitt exempel är tomtkartans längdmarkering 75 meter, höjdskillnaden är cirka 10 meter, det ger att längden på marken blir 75,66 meter... Men då är risken för jag mäter fel eller att tomtkartan är fel som johan säger troligen större. Hmm, tråkigt.

Mvh/Abbe
 
Johan Gunverth skrev:
...och lita inte på de utsatta måtten på kartan om din tomt är gammal. Då kan de vara en approximering från flygfoto och kan skilja mer än en meter.

Våra tomtgränser består av i berget nerslagna järn. Ändå diffade kartan över 2 meter i ett hörn. Utsättningen gick åt skogen och lantmätarna fick mäta om hela området.
Jag vet inte vad det är för tomtkarta du har eller när den är gjord men de jag har sett här i Malmö (jobbar extra på stadsbyggnadskontorets arkiv) är väldigt exakta även om de är 150 år gamla och är inte några approximationer från ortofoton. Men så är vi ju också lite bättre här i Malmö :) haha! ;)

Har faktiskt inte hört att de använder ortofoton för att mäta upp tomter, det låter ju inte särskilt exakt direkt... Men jag förmodar att har man ett mått på säg 75,26 meter på en sida så är denna inte approximerad utan uppmätt i fält då man inte kan nå den noggranheten av ett flygfoto. Har man däremot ett mått på 75 m så kan det ju teoretiskt sett vara allt från 74,5 till 75,5 m och dessutom innehålla grova felmätningar om den är approximerad.

Sen är det ju inte direkt ovanligt att tomtmarkeringar har blivit flyttade eller har hamnat fel från början och det inte är kartan som är källan till felet.

Abbe:
Vad jag menade var nog mer att man drar en rät linje mellan punkterna och mäter denna och inte låter måttbandet löpa över alla sänkor och kullar längs vägen. Alltså inte tvunget horisontell utan den kortaste möjligaste vägen mellan tomtmarkeringarna i marknivå.
 
En vanlig karta visar ju den vertikala projektionen av verkligheten. Dvs platta ut alla ojämnheter så har du din karta. Två punkter på kartan befinner sig på "rätt" avstånd i verkligheten men du måste såklart mäta horisontellt och inte längs med marken.
 
Kalleman skrev:
Jag vet inte vad det är för tomtkarta du har eller när den är gjord men de jag har sett här i Malmö (jobbar extra på stadsbyggnadskontorets arkiv) är väldigt exakta även om de är 150 år gamla och är inte några approximationer från ortofoton. Men så är vi ju också lite bättre här i Malmö :) haha! ;)

Har faktiskt inte hört att de använder ortofoton för att mäta upp tomter, det låter ju inte särskilt exakt direkt... Men jag förmodar att har man ett mått på säg 75,26 meter på en sida så är denna inte approximerad utan uppmätt i fält då man inte kan nå den noggranheten av ett flygfoto. Har man däremot ett mått på 75 m så kan det ju teoretiskt sett vara allt från 74,5 till 75,5 m och dessutom innehålla grova felmätningar om den är approximerad.

Sen är det ju inte direkt ovanligt att tomtmarkeringar har blivit flyttade eller har hamnat fel från början och det inte är kartan som är källan till felet.
...
Men så var det gjort i området jag bor. Och det svar jag fick när den officiella kartan (primärkartan?) visade att min tomt var 911m2 istället för 932m2 som vi hade köpt och hade papper på, var att det just var gjort från flygfoto.
Det "lustiga" i sammanhanget var att man ignorerade de originalhandlingar jag hade som beskrev avstyckningen och mått gjorda 1935. Dessa visade sig senare stämma EXAKT med den ny uppmätningen lantmätarna gjorde om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.