Hej !
Vad är bäst att använda om man ska skruva upp en dörrkarm i betong ?
70 tals Lb-hus sutterängvilla detta är på bottenvåningen .
sitter idag karmar från då huset byggdes , då dessa är spikade .
 
Milkshaken
En sak som brukar fungera bra, det är vanliga Bruna plastpluggar, Dvs, efter att du har kilat upp karmen och fixerat den, så måste du förborra, sen i med pluggen, sen Karmskruvarna.... Sen bara att justera på vanligt sätt..
 
ok ska testa det !funderade på det men tänkte om det fanns någon specialare till detta annars
 
Milkshaken
Jag vet dom som spänner med hålband och håller på, men tycker det är överkurs, vanliga plastplugg,,, Kommer inte ihåg om det är dom bruna eller dom blå som passar just karmskruven, men vill minnas att det är dom bruna...
 
Jag har använt Fischer plugg, minns inte beteckningen men det framgår ju när man kollar förpackningen, det har fungerat väldigt bra.
 
Jag föreslår som vanligt Essves indu-prog-hylsor, i detta fall kombinerat med induprog betongskruven. Man slipper både kilar och plugg.
 
Milkshaken
Har du någon länk till dessa Mathias S ?
 
Milkshaken
Jasså du menar dom,,,, ja dom är bra, men lättare att misslyckas med att skruva in dom, det blir lätt trasiga gängor i karmträet...

Och du måste ändå borra i betongen samt ta bort karmen.... sen i med pluggen för att sedan återmontera det....
 
Nädu, nu blev det dubbelfel! :wow:

1. Karmhylsorna monteras MYCKET enkelt och helt utan gängpaj i ett 14mm hål mha skruvdragaren och lämplig insexpinne. Att göra det för hand är jobbigt, tidsödande och som du säger risk för att man splittrar träet.

2. Om du kikar bland tillbehören så ser du att det finns en betongsskruv med skalle för induproghylsorna. Montera hylsorna, ställ dit karmen, spänn upp med hylsorna och justera i lod/våg, borra, skruva i skruven utan att ta bort karmen. Inga plugg behövs.

Smidigt som attan. Andra tillverkare har liknande system tror jag.
 
Brasklapp: Hylsorna finns i olika längd. Köp rätt längd så slipper du kapa för hand för att få tid plastplupparna på insidan av karmen...
 
Milkshaken
Ahhh, så det är samma typ av skruvar somi ett Giha-golv då.... bara borra och skruva..... Ok... ja då blir jag imponerad..... dessa hylsor du länkar till har jag alltid dragit i med maskin förut, (Det ska ju gå snabbt) och hälften av dom sabbar träet , (så gängorna blir väldigt många på liten yta ja)....
Men vad fan, har du såna betongskruv till med rätt skalle till, så är det såklart ett hett alternativ..
 
Ok, jag vet inte vad jag ska tipsa om när det gäller att dra i hylsorna. Tryck hårt och kör sakta i början tror jag, har aldrig funderat så mycket över hur jag gör eftersom det alltid funkat smidigt.
 
Milkshaken
Tja, du har ju ett litet avstånd med "Dödgång", sen gängor.... Det är där det blir fel för mig
 
Kör du med hylsa eller insex?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.