Dags för fönsterbyte och då har jag idag ett karmdjup på 105 mm. De flesta nya träfönster verkar ha detta djup medan ALU har 115 mm.

Har noterat att skånska byggvaror har 105 mm även på ALU och dessutom kampanj 30 procent som går ut i morgon. Fråga ett....om jag inte köper nu....hur länge dröjer det innan det blir kampanj igen? En del kör det ju hela tiden.....

Fråga två. Kan köpa fönster till ett bra pris som är 5 år gamla men med ett djup på 115 mm.

Om jag köper 105 mm så antar jag att jag kan behålla fodret inne och det blir billigare montering?

Om jag köper 115 mm antar jag att en cm av fönsterbrädan försvinner samt att jag får byta fodret inne. Eller är det mer problem som gör att jag bör köpa med samma karmdjup?

Bifogar en bild på nuvarande fönster. Tänkte alltså behålla fönsterbrädan. För det antar jag definitivt är okey om jag köper den smala karmen?
 
  • Ett befintligt fönster med träkarm och fönsterbräda ovanför en radiator, före byte till nytt fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag mätte nu och hålet inifrån är 98 cm inkl fodret. Mäter man på utsidan är det nästan 102. Jag drar slutsatsen att hålet är större utvändigt där fönstret sitter. Är inte det märkligt?

Vidare måste det rimligen bli så att om jag köper ett fönster som är 1 cm djupare måste jag förutom att smalna ner fodrerna 1 cm eventuellt karva ur lite på sidorna för den innersta centimetern kommer ju precis passa i hålet på insidan?!

Och då jag tänkte ta hit en snickare att sätta in det kanske inbesparingen mot att köpa ett nytt för några tusen till med samma karmdjup blir lite mindre plus att man slipper såga upp hålet.......? Om man inte låter fönstret sticka ut 1 cm mer än innan....?

Tänker jag fel?
 
  • Måttband visar bredden på ett fönsterhål vid karmen inifrån, 98 cm markerat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.