Har reglat upp en dörröppning som jag gjorde 90x210cm,
Upptäckte nu till min fasa att karmarna för innerdörrarna är 208,5cm, mitt golv bygger 12mm.3mm justermån är väldigt lite,
Jag tänkte ha falsade trösklar.

Bör man montera karmarna och trösklarna innan golvläggningen, och isåfall lägga en trekvartslist som anslutning?
Eller hur ska man göra?
 
Korta av dörren(nertill) och karmen så den passar...
 
Det är ju ett alternativ, men tror inte det blir bra.

Som jag ser det har jag 2 alternativ,

Förhöja öppningen i överkant, så jag kan montera golvet och sedan tröskeln.
alt. Höja upp karmen 5-6mm från golvet, fräsa ur ett spår i tröskeln så jag kan få in golvet under tröskeln.

Vad tror ni?
 
Kan du inte hyvla / fräsa av karmen 5mm i överkant längst upp om det inte går att höja dörröppningen ...
 
Jag vet inte om det är möjligt, i hörnen på överstycket (där överstycket skruvas i karmen) är det nog inte så tjockt, ska åka och köpa karm och dörr imorgon och kolla förutsättningarna.
 
Mina karmar är ca 40mm tjocka och i hörnen är dom 10mm (fast det kanske skiljer på olika fabrikat)
man borde även kunna skruva ihop dom från sidorna om det blir för tunt..
 
Gör son noone70 säger kapa sidostyckena till karmen och även dörrbladet lika mycket. Saknar du sänksåg och skena så hyr en så är problemet löst i en handvändning och ingen märker något.
 
Har man en homogen trädörr fungerar det nog att kapa i den. Men med en vanlig innedörr som är gjord i masonit o papp är det nog inte lika lätt att få det bra. Och sedan är det tråkigt att korta karm och dörr ifall man vill byta i framtiden.
 
Alla dörrar har ett ramvirke oavsett övrigt material och det gäller 12mm tror jag han skrev. Det går bra nog att kapa dörrar även i framtiden.
 
Micro skrev:
Har man en homogen trädörr fungerar det nog att kapa i den. Men med en vanlig innedörr som är gjord i masonit o papp är det nog inte lika lätt att få det bra. Och sedan är det tråkigt att korta karm och dörr ifall man vill byta i framtiden.
I princip alla våra innerdörrar är justerade på höjden sedan det lades nytt golv i huset. Inga problem trots "pappdörrar", de har en träram på gissningsvis 1 tum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.