Karmen på groventrédörren (3 år gammalt nyckelfärdigt hus) tar i dörren, ganska mitt på dörren på gångjärnssidan. Den tar precis vid en karmskruv. Övriga delar av karmen har bra avstånd. Läste i en instruktion från boolist, på nätet, att karmen kan bukta om man skruvar in karmskruven för hårt. Min fråga är om ni hade provat att lossa lite på den inre skruven eller justerat in karmen några mm med sexkantshylsan? Hur många varv ska jag isf dra på inre skruv? Vill ju inte lossa den och har ingen känsla hur mycket det rör sig per varv.
 
Justera med sexkantshylsan. Du skall vrida den moturs. Börja med ett varv å så kollar du om det har blivit någon skillnad. Behövs det mer så vrider du ett halvt varv å kollar igen. Så gör du så tills dörren går som den ska (y)
 
  • Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
Skruva ut den inre skruven helt förmodligen T30, därefter motsols 1 varv på hylsan och därefter skruva tillbaka mitt skruven , bara att prova sig fram
 
E egge80 skrev:
Skruva ut den inre skruven helt förmodligen T30, därefter motsols 1 varv på hylsan och därefter skruva tillbaka mitt skruven , bara att prova sig fram
Går de trögt att justera karmen så kan man ju släppa på skruven. E ju onödigt att skruva ut den egentligen.
 
Ja du har rätt man förlorar två sekunder, sorry
 
Oj! Ja menade mest att de inte finns nån vits med att släppa på skruven. Varför överarbeta?
 
Skruvade bara med sexkantsnyckel och inte på skruven. Det gick bra, det finns någon mm tillgodo.
 
  • Gilla
Snickarkirre
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.