Hej jag skulle vilja veta om det är några som har byggt ett hus av KarlsonHus eller Kungshus i Stockholmstrakten. Som skulle vilja dela med sig av sin erfarenheter. Vi står och väljer mellan dessa två:confused: Är tacksam för alla svar.
 
Kungshus kör väl inte totalentreprenad? Och KarlssonHus har väl mycket högre kvalitet på själva husstommen och innerväggar än Kungshus? KarlssonHus har ju dessutom ett mycket bättre "energitänk" vilket kommer att ha en allt större betydelse framöver. Hur skiljer sig t.ex. driftskostnaderna i deras hus?
Om priserna är likvärdiga tycker jag svaret solklart blir fördel KarlssonHus.
 
Kungshus har totalentreprenad åtminstånde har jag fått den uppfattningen. Det är ju klart att KarlsonHus har högre standard på stomme, men det skiljer ca 700 000 i pris. Det är ju klart att energifrågan är och kommer att bli ännu mer viktig i framtiden. Har dock fått likartade driftkostnader för husen. Detta trotts att KarlsonHus skall vara ett Ekomer hus? Är inte det lite konstigt. Har dessutom lite svårt att göra en vettig kalkyl på merkostnaden för Ekomer. Får lite motstridiga uppgifter om merkostnaden för ekomer
 
Vi bygger ett Kunghus (Skepparen) i Sörmland. Har ingen erfarenhet av Karlson hus, de fanns inte med på listan av tillverkare vi tittade på. Totalentreprenad har vi inte, men vi anlitar de hantverkare som rekomenderades.

Efter att ha hängt på forumet och lyssant med andra som bygger, tycker vi att byggprocessen hitintills (idag levererades trappor och golv) fungerat relativt smärtfritt. Kontakterna med både säljare och fabrik har fungerat förvånansvärt bra, de har varit lyhörda för våra önskemål.

Är prisskillnaden 700.000 för ett i andra meningar jämförbart hus, tar det en mansålder att tjäna in energivinsten....
 
Jag tror att det är i stort sätt jämförbara det skiljer lite i pris på levererat kök och så vidare. Man kan dock inte säga att det alltid är så att KarlsonHus har det dyrare alternativet, däremot så verkar det skilja en del på ventilation och värmepaketet.
 
700 000 är mycket pengar. Ta Kungshus på totalentreprenad och gör tillval i stället. Det blir mycket tillval för 700 000!!!
 
Det är ju klart att det är mycket pengar. Men det skiljer ju även en del i respektive hus. KarlsonHus har ju till exempel råspont i alla väggar. Men det kan man ju säkert lägga till has Kungshus med.
Jag undrar dock om Kungshus har mekanisk till och frånluft med värmeväxlare.
 
Troligtvis inte som standard. Råspont och FTX lär du säkerligen kunna välja till.
 
Har byggt ett Karlssonhus och är mycket nöjd! För 700000 skulle jag dock kanske bygga en källare istället...
 
Kungshus i Sthlm har inte totalentreprenad, de har delad. 700000 är ju mkt pengar men det kan ju vara värt det om det blir mkt strul med Kungshus. Kolla upp alla entreprenörer ordentligt innan, ta referenser.
 
Skall man hård dra det så har väl inte KarlsonHus heller totalentreprenad då man skriver två kontrakt nämligen ett med KarlsonHus och ett med KarlsonHus contracting. Det är förvisso ett dotterbolag till KarlsonHus men endock. Jag hoppas att det inte är några problem med vare sig Kungshus eller KarlsonHus.
 
Hej
Jag ska bygga ett Karlsonhus i Stockholm och jag fick just nu reda på att Karlsonhur är på gång att bli sålda till något som heter ITTUR koncernen och som också äger Trivselhus. Jag vet inte mycket mer men är förstås orolig för mitt eget bygge som precis ska starta
 
Jag vet inget om någon försäljning, men jag tror inte att du behöver vara orolig. En förändringsprocess tar säkert ganska lång tid. Karlsonhus är en av de hustillverkare som har bäst rykte i Sverige, och en eventuell köpare av Karlsonhus borde akta sig för att ändra alltför mycket alltför snabbt. Den eventuella risken är om det är en oseriös köpare, men den borde vara ganska låg.
 
Hej,
jag kan inte mer än bekräfta att Ittur Industrier AB har tecknat en avsiktsförklaring att förvärva 100% av Karlson HusIndustrier AB och utöver pressreleasen saknar jag möjlighet att lämna ytterligare information.

Pressreleasen finns bl. a. här: Ittur Industrier förvärvar KarlsonHus

KarlsonHus
Peter Björnfors
 
Jag är inte så orolig för att Karlsonhus köps upp, för ITTURA är ju även ägare till Trivselhus som vad jag vet har gott rykte. Men det som oroar mig är ju eventuella förseningar på grund av det här. Allt brukar ju stanna upp när ett företag är under uppköp. Rent juridiskt går väl skrivna avtal över i det uppköpande bolaget. (Hoppas jag)
Det jag reagerar är den brist på information som ges. Det är väl fler än jag som har valt Karlsonhus, och då tycker jag att man bör ges information om vad som händer och vad det här påverkar en som kund hos Karlsonhus. Så långt måste man väl i alla fall ha tänkt på Karlsonhus. Så jag tycker väl att dom borde gå ut med nån form av information till sina kunder med pågående avtal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.