Jag håller på att välja mellan Karlsonhus och A-hus. Någon som har erfarenhet av vad som skiljer i kvalitet mellan dessa?
 
Hej! vi har också tittat på båda, A-hus serie Basic och Karlsonhus Allemanshus. INtrycket är att Karlsonhus är mera gediget och med mera personlig känsla. Också mottagandet och engagemanget från K-hus har varit exemplariskt. Prismässigt åker ju A-hus snabbt upp med alla tillval som i alla fall vi ville ha.
 
Instämmer helt med dig "bolen".

Vi känner en otrolig trygghet med vår säljare i Jönköping, och ett stort engagemang! Ägarformen är i dessa tider ett stort plus!!

Lycka till!!
 
Z
nån som vet hur karlssonhus ligger till prismässigt?
 
A-hus har haft problem med sina byggsatser på senaste tiden.
De är fel, inte kompletta m.m.
Jag tycker man bör välja en annan leverantör tills A-hus har fått ordning på torpet.
 
Jag byggde med Karlsonhus förra året och jag blev jättenöjd. Om jag jämför med grannarnas Modulbyggda hus så är det milsvid skillnad. Trä rakt igenom och lister etc målades på plats. Allt känns och är trä. Klart att det är dyrare men jag är inte säker på att det blir så i slutändan när dom som t ex har Älvsbyhus vill göra ett kaklat badrum eller byta ut köket. Och alla tidplaner hölls hela tiden.
Och jag höll min budget där jag hade lagt på 10% för oförutsedda utgifter. Vilket gick åt t ex till en sprängning som inte var planerad. Men resten gick nog åt till att jag valde dyrare material på en del detaljer.
 
Z
wmmabom skrev:
Jag byggde med Karlsonhus förra året och jag blev jättenöjd. Om jag jämför med grannarnas Modulbyggda hus så är det milsvid skillnad. Trä rakt igenom och lister etc målades på plats. Allt känns och är trä. Klart att det är dyrare men jag är inte säker på att det blir så i slutändan när dom som t ex har Älvsbyhus vill göra ett kaklat badrum eller byta ut köket. Och alla tidplaner hölls hela tiden.
Och jag höll min budget där jag hade lagt på 10% för oförutsedda utgifter. Vilket gick åt t ex till en sprängning som inte var planerad. Men resten gick nog åt till att jag valde dyrare material på en del detaljer.
vilket hus byggde ni och vad hamnade ni på för slutpris?
 
Jag valde en variant av Hunnebo där jag ritade om interiören helt och hållet för att passa oss.
Jag hade tomten (har bott i ett mindre hus i 10 år) så den räknar jag inte med.
Slutnota cirka 2.6 inklusive allt. (Alla avgifter och anslutningar) Allt kostar även om man redan bor på tomten. Inkoppling av el, vatten etc.Jag valde bl a bort köket och ritade och beställde det själv. Men montering etc gjordes av entreprenören som jag hittade via Karlsonhus. Dom gjorde allt som jag ville.
Huset är 1 1/2 plan med förhöjt väggliv. Cirka 130 kvm boyta. Två kaklade badrum. Kamin. Mörkröd pardörr.
 
Z
wmmabom skrev:
Jag valde en variant av Hunnebo där jag ritade om interiören helt och hållet för att passa oss.
Jag hade tomten (har bott i ett mindre hus i 10 år) så den räknar jag inte med.
Slutnota cirka 2.6 inklusive allt. (Alla avgifter och anslutningar) Allt kostar även om man redan bor på tomten. Inkoppling av el, vatten etc.Jag valde bl a bort köket och ritade och beställde det själv. Men montering etc gjordes av entreprenören som jag hittade via Karlsonhus. Dom gjorde allt som jag ville.
Huset är 1 1/2 plan med förhöjt väggliv. Cirka 130 kvm boyta. Två kaklade badrum. Kamin. Mörkröd pardörr.
med tane på hur mkt som endå ändrades så var det ju ett riktigt bra pris! =)
 
Ja det blev ett bra pris.Så jag är jättenöjd.
Men sen har man ju kvar den delen att göra i ordning på tomten runt huset. Det kostar också. För man blir ju oftast tvungen att flytta en del jord och anlägga gräsmattor etc. Vi ska ju också riva vårt gamla hus och det är det vi håller på med just nu.

Sen tror jag att både husföretagen och entreprenörerna har sänkt priserna en del nu. Det finns nog en prutmåt ibland.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.