boschkenta
Hej!

Funderar på kapslingklass till mitt blivande snickeri. Det är betongväggar så jag tänkte helt enkelt köra rubbet utanpåliggande med kabelskydd i stål (snyggt). Vilken kapslingklass är mest lämplig i utrymmet? Jag tänker att IP6x är bra för att vara på den säkra sidan, men jag ser att lägre som tex IP44 förekommer ofta (och är dessutom betydligt enklare att hitta på bygghandeln). Vad är det som gäller?

Tack!

Kenta
 

Bästa svaret

Det som gäller är att välja och installera elmateriel som passar ihop med den grad av damm som ditt snickeri orsakar. Det handlar om mer än bara kapslingsklassen, försöka montera så att det inte ansamlas alltför mycket damm på elmaterielen, bra ventilation/spånsug, rätt typ av ljusarmaturer D- och F-märkta och tillräckligt avstånd från brännbara material. Kan du hålla "rent" räcker IP4X. Samlas det damm behövs IP5X.
 
  • Gilla
boschkenta och 1 till
  • Laddar…
boschkenta
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det som gäller är att välja och installera elmateriel som passar ihop med den grad av damm som ditt snickeri orsakar. Det handlar om mer än bara kapslingsklassen, försöka montera så att det inte ansamlas alltför mycket damm på elmaterielen, bra ventilation/spånsug, rätt typ av ljusarmaturer D- och F-märkta och tillräckligt avstånd från brännbara material. Kan du hålla "rent" räcker IP4X. Samlas det damm behövs IP5X.
Tack Bo!
Jag har en bakgrund inom el så själva monteringen har jag koll på, men har aldrig kopplat i "industri"miljö. Tack för utförligt svar!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
En sak som kan vara värd att tänka på är att belysningsarmaturer sällan städas och kan samla på sig en del damm med tiden, så där kan det vara motiverat med högre ip-klass.

En annan sak är att prylar med högre ip-klass tenderar att vara mer lättstädade och tåla brutalare städmetoder (tryckluft, högtryckstvätt etc.).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.