Kan någon svara på vilken kapslingsklass det skall vara på en bänkarmatur i kök.

Jag tänker då på närhet till diskbänken, duger IP21 och finns det i så fall krav på avstånd till diskbänken?
 
Ip 20 räcker normalt. Avstånd till diskbänksblanndare minst 60 cm. Om risk finns för stänk på något onormalt sett så får man givetvis tänka på det vid montering.

 
Sorry, IP20 menade jag - slant på tagnetbordet... :p
 
Tack för svaren.

Avståndet 60 cm till blandare, skall det räknas till armaturens anslutningspunkt, eller gäller det hela armaturen (tänker mig en lysrörsarmatur som delvis går in över diskbänken).

Om man väljer högre täthetsklass, får man ligga närmare blandaren då, eller är det som i badrum att inom visst avstånd till vatten så får man inte ha någon el överhuvudtaget?
 
Då gör ju varenda elektriker fel... bänkarmaturer brukar man ju sätta centrerat över blandare!
 
Erik_D skrev:
Ip 20 räcker normalt. Avstånd till diskbänksblanndare minst 60 cm. Om risk finns för stänk på något onormalt sett så får man givetvis tänka på det vid montering.
Är du helt säker på 60cm-grejen?
Jag känner inte igen den, men det är ju mycket man inte vet ::)

 
Kinslayer skrev:
Då gör ju varenda elektriker fel... bänkarmaturer brukar man ju sätta centrerat över blandare!
Japp typ i 500 studentlägenheter som blev färdiga i maj :) ooops :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.