Oh ni allvetande, ge mig ett svar.

Jag håller på att bygga ett garage och har blivit lite brydd över kapslingsklasser mm i förhållande till regelverket. I starkströmsföreskrifterna finns massor med speciella lokaler upptaget, badrum, bastu, jordbruk mm. Dock inte garage. Vad gäller egentligen för ett garage.

Jämför ett kök där diskho finns nära eluttag, oftast 50cm rakt nedanför.

Antar att det är skillnad om det finns vattenutkastare/ho i garaget, men då borde väl avstånd ha betydelse precis som i ett badrum?

Kort och gott! Får man ha vanliga uttag i ett garage eller skall allt vara "utomhusvarianter" med lock? Och om det varierar med avstånd till vatten/om vatten finns mm, ge mig gärna lite konkret med avstånd och annat.

/G
 
Det beror ju lite på hur du ska använda garaget. Har du golvbrunn och ska tvätta bilen där inne?
 
Nope, ingen golvbrunn, skall inte tvätta bilar inne. Har dock tänkt ha en liten ho för att tvätta händerna i ena hörnet.

/Göran
 
Problemet brukar vara snö. Om det blir så fuktigt så att det bildas kondens i form av droppbildning så ska man nog betrakta utrymmet som fuktigt.
 
Garaget är ganska ordentligt isolerat (145mm) och vettigt ventilerat, känns inte som att det blir den typen av kondensation?

Eller?

//Göran
 
pefo skrev:
Problemet brukar vara snö. Om det blir så fuktigt så att det bildas kondens i form av droppbildning så ska man nog betrakta utrymmet som fuktigt.
Och vad snackar vi för IP-klass då?

Inverkar en golvbrunn på kravet? (Fortfarande ingen tvätthall, men snösmältning då)
 
Golvbrunnen har ingen betydelse. Det är alltid hur utrymmet används som bestämmer IP-klass. Fuktiga utrymmen kräver minst IPX1. Blir det fuktigt så det bildas kondens i form av droppar så är det fuktigt. Spolar man bilen med slang, tex tvättar bilen i garaget så ska man använda IPX4. Men det skulle du inte göra.
 
Och om det då inte blir fuktigt, kan man använda vanliga vägguttag då?

Lite näsvis är jag, men det var klara besked jag sökte. ;)

Men det verkar som att det inte finns det när det gäller sådant här. Läste faktiskt lite i föreskrifterna om fuktiga rum, man kan ju till och med variera i utrymmet? Var förvånande. Vanliga i torra delar, kapslade i fuktiga (vid vattekran då antar jag?

//Göran
 
Kran eller inte, blir det kondens? I ett kök har du IP20 uttag, eller hur? Om det blir kondens får du avgöra själv. ;) Blir det det, IPX1 annars kan du ha IPX0.
 
Hoppas inte du misstycker på att jag hoppar in i tråden också Göran, då min fråga var närmast identisk..

När det gäller normcentraler så finns det väl i princip inget mellan IP30/40 och IP55, eller? Och i ett garage är IP55 den rätta?

Sedan finns vissa IP55 med tillägget VO.. Vad betyder det?

Jag har tänkt använda utanpåliggande IP-44 klassade uttag och kontakter. Men hur verkar det med ex. lysrörsarmaturer? Måste de vara särskilt klassade också?
Och dosor, doslock och övergång från invändig till utanpåliggande dragning?
 
Jag tror snarare man ska fundera på hur dammigt det kan bli i garaget än hur fuktigt. Sedan är ju dessutom uttag i IP44 lite slagtåligare vilket ju inte är nån nackdel i ett garage.
 
Jag tar åt mig av alla bra svar och tankar, men egentligen var jag ju mest intresserad av; Vad säger reglerna! Och det är det som verkar svårt att svara på. Det är så många om.........

Har ju sett att det finns en del infällda IP44 också, får väl bara höja den ansträngda budgeten lite till.:D

/Göran
 
Det känns inte riktigt som vi har de uttömmande svar vi önskar..

Kan vi få några fler inputs?
 
GoForIt skrev:
Det känns inte riktigt som vi har de uttömmande svar vi önskar..

Kan vi få några fler inputs?
Vad behöver du veta mera? Blir det fuktigt, dvs kondens fälls ut på ytor i garaget använd minst IPX1 annars räcker det med IPX0. Är det mycket stoft och skit som flyger omkring kör IP4X.

Kan du inte svara på ovanstående, kör IP44. ;)
 
pefo skrev:
Vad behöver du veta mera? Blir det fuktigt, dvs kondens fälls ut på ytor i garaget använd minst IPX1 annars räcker det med IPX0. Är det mycket stoft och skit som flyger omkring kör IP4X.

Kan du inte svara på ovanstående, kör IP44. ;)
Okej, så reglerna är så pass bedömningsberoende alltså?

Den el som finns idag är helt okapslad, och garaget är uppvärmt. Det finns golvbrunn och vatten. Bilen körs in ibland, även vintertid.

Med ovanstående fakta, är det central IP30/40 eller IP55?

Sedan tänkte jag på vad jag skrev i ett tidigare inlägg:

GoForIt skrev:
Sedan finns vissa IP55 med tillägget VO.. Vad betyder det?

Jag har tänkt använda utanpåliggande IP-44 klassade uttag och kontakter. Men hur verkar det med ex. lysrörsarmaturer? Måste de vara särskilt klassade också?
Och dosor, doslock och övergång från invändig till utanpåliggande dragning?
Snackar vi åter samma avståndsregler som i badrum gällande kapsling t.ex?
Om så, är det avståndet från kranen som avses?

Är det OK att gå från en inbyggd väggdosa i takhöjd ut genom ett ordinärt doslock med EKK in i en högre kapslingsklassad zon till ex. ett kapslat IP44-uttag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.