Jag har dragit ut 50mm skyddsrör till ett antal ställen i trädgården där jag vill ha uttag eller belysning.
Finns det kapslingar som tål att placeras utomhus utan skydd (mot sol och regn...) som med förskruvning går att ansluta markröret till och som har låsbara uttag inbyggda? Alternativt en kapsling som jag sedan kan låta leda vidare från via vanliga kabelförskruvningar till uttag etc?
Huvudsaken är att det inte åker ner en massa skit och fukt i röret.
 
Det som dyker upp direkt i skallen är isåfall motorvärmaruttag på en stolpe, men det kommer bli dyrt om du ska ha många...
 
Ja de är både tåliga och låsbara men som sagt lite dyra.

Fler förslag?
 
Tror det är dåligt med det. Var väl en tråd för inte så länge sedan om nästan samma sak. Mitt råd är att köra 12v till belysningen med centralt placerad trafo och skippa uttagen.
 
jeffan skrev:
Tror det är dåligt med det. Var väl en tråd för inte så länge sedan om nästan samma sak. Mitt råd är att köra 12v till belysningen med centralt placerad trafo och skippa uttagen.
Jo jag hade tänkt ha 12V-system men jag tänkte mata trafon från en låda/skåp där trafon kan ligga skyddad och jag kan koppla in andra förbrukare vid behov via vanliga jordade uttag. Skyddsrören är dragna ut just för att slippa diverse förlängningskablar och annat.
 
Det som kanske går att göra är att köpa en lagom stor låda och en förskruvning som kan ta en 50-slang, dock klarar den ju inte hur mycket drag som helst, så man kanske får dragavlasta den på nåt bra sätt. men då får du iaf in slangen och det borde bli ganska tätt.
 
kom på en sak till, men nog också lite dyrt kanske, men ett ABB markskåp, dom gräver man ju ner en bit i backen där slangen kommer upp, sen finns det plats å göra både det ena och andra, beroende på stl. Minsta är väl runt 300mm i bredd.
 
Eyeball skrev:
Det som kanske går att göra är att köpa en lagom stor låda och en förskruvning som kan ta en 50-slang, dock klarar den ju inte hur mycket drag som helst, så man kanske får dragavlasta den på nåt bra sätt. men då får du iaf in slangen och det borde bli ganska tätt.
Mmmm en låda har jag också kollat på. Ska bara leta upp förskruvningar för skyddsslang först och det verkar svårt. Skåp verkar inte heller fel. Bara jag får upp och in slangen någonstans så finns det ju hur mycket som helst med genomföringar, lådor och annat för vidareledning av kabeln.
 
Finns det förskruvningar (typ Skintop) som klarar 50 mm? M63 som klarar 45 mm är de största jag sett
 
Hittar ni rörstuts för 50-rör får ni gärna berätta var de finns.

47ACC186-9FB9-4AC9-BB6A-66F85ED76460.JPEG
 
Det finns stora förskruvningar, största jag använt är nog, hmm, minns inte, men stor, kabeln va iaf runt 75mm, så det finns.
Kabelskåp är ju egentligen bra, då är det bara skåpet som syns, alla slangar och kablar går i marken.
Plastlådor kan ju bli lite dåliga med tiden, ett rostfritt skåp är dyrt som f_n.
 
Fast ett kabelskåp är väl inte så vackert,direkt. Iof kan man väl måla det i valfri färg, eller bygga på fuskpanel och ett litet snetak så det ser ut som en stuga, eller en fågelholk, men ..
Annars har jag sett en sngg grej vid en trädgårdsdamm: En hemmabyggd rostfri låda med tre uttag på ena ryggen, och trafos monterade på andra ryggen + en liten hylla. Sen kom ström in via en EKLK 4g1,5 i 25mm PEM i botten på lådan. Lådan satt fast på ett markspjut av rostfritt rör som va vässat i ändan.
Innan montering hade gubben polerat den med autosol så den lyste som en strålkastare när solen låg på.
Den va ca 100x100x300 mm , och spjutet var väl 500-600 mm långt.
Passade jävla bra där den satt, man stördes inte speciellt mycket av trafosarna som va synliga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.