Jag står i begrepp att byta ut några äldre uttag i vårat garage, som är ett uppvärmt fristående varmgarage. Idag sitter det vanliga okapslade uttag där. Jag är inne på att montera kapslade uttag istället.
Är jag fel ute?
Vad säger dagens regler?
 
Skall du ändå byta, så snåla inte utan sätt dit kapslade uttag.
I vårt garage från 1980 är ALLA uttag kapslade, så troligtvis skall det vara så.
 
Tvättar du bilen i garaget eller ska man anta att det är sådan användning som gäller? Tror inte egentligen att man behöver mer än IP-21 men jag är inte säker. Kanske någon elare kan svara säkert.

Kolla IP-klasserna:
http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/ipklass/
 
norrbottenstorpet skrev:
Tvättar du bilen i garaget eller ska man anta att det är sådan användning som gäller? Tror inte egentligen att man behöver mer än IP-21 men jag är inte säker. Kanske någon elare kan svara säkert.

Kolla IP-klasserna:
[länk]
Nej, bilen tvättas inte i garaget. Men det finns varmt och kallt vatten indraget, och en golvbrunn. Om det nu påverkar i detta fall..?
 
Vår elektriker påstod att utrymmen med golvbrunn skall ha kapslade uttag så vi har kapslade både i garage och tvättstuga.
 
Jag skulle klassa det som ett torrt utrymme altså IP21. :)
 
Jesca_j skrev:
Vår elektriker påstod att utrymmen med golvbrunn skall ha kapslade uttag så vi har kapslade både i garage och tvättstuga.
Den tror jag inte på, någon för övertyga mig bättre. Vilken paragraf?
 
Den elektrikern har inte läst föreskrifter sen gula boken.
Golvbrunn har inget med fuktighetsgrad att göra. Jämför tvättstuga, där gäller ip 21 trots golvbrunn.

 
Kan dock vara en finess med att ha uttag med lock på i ett garage, om man håller på med dammande slpiarbeten mm. Alltid bra med robusta saker där.
 
beror väl på hur mycket vatten man ska spruta på uttagen, har man inte tänkt göra det genom tex biltvätt så tror jag ip21, annars ip44.....

ska man ha robusta uttag så är dom gråa siluminuttagen bra och j-ligt dyra.

 
Det fåniga är att om pengarna är bristvara så är det ju sjutton billigare med kapslade än okapslade uttag... de där gråa kaplsade uttagen+strömbrytarna som klasolle+biltema+överskottsbolaget säljer kostar ju ingenting, det som uppenbarligen är samma tillverkare fast okapslat för "inomhusbruk" verkar vara dyrare....

... fast det är lite lotteri, man får mer än man betalar för ibland, och ibland obegriploga saker kan man säga....

Jag köpte ett såntdär "ett uttag + dubbel strömbrytare", det visade sig att det var dubbel trappbrytare, bara att tacka och ta emot... jag köpte också en kronbrytare "inomhusbruk", det visade sig att den var "nästan" dubbel trapp, d.v.s. en av anslutningarna var gemensam för båda brytarna, d.v.s. man kan ha den i ena änden av trappkopplingar men inte i andra, knasigt...

Tänk på att uttag med lock gör ibland att locket hugger fast i kabeln, så om du snubblar på kabeln så är det risk att du rycker av kabeln, rycker sönder uttaget eller rycker loss uttaget, medan har du uttag utan lock så åker kontakten bara ur om det spänner i "rätt" riktning... nog så viktigt ibland och man kan undra varför det verkar vara mekanisk låsning på motorvärmarkablar i bil-änden, det måste vara en av starkströmsvärldens mest idiotiska påfund, enligt min åsikt så borde det vara förbjudet med mekanisk låsning på motorvärmarkablar...
 
jag provköpte dom där billiga gråa uttagen från malmbergs >:( >:(
skitgrejor!! gick inte att få i stickproppar ens med grovt våld- men dom är ju billiga ;)
 
GoForIt skrev:
[quote author=norrbottenstorpet link=1133260708/0#2 date=1133267672]Tvättar du bilen i garaget eller ska man anta att det är sådan användning som gäller? Tror inte egentligen att man behöver mer än IP-21 men jag är inte säker. Kanske någon elare kan svara säkert.

Kolla IP-klasserna:
[länk]
Nej, bilen tvättas inte i garaget. Men det finns varmt och kallt vatten indraget, och en golvbrunn. Om det nu påverkar i detta fall..?
[/quote]

Rätta mig om jag har fel. Jag har för mig att är det indraget vatten i garaget så är det kapslade uttag som gäller.
 
Elektrikern jag hade hemma monterade genomgående ip56 i tvättstugan...

Edit: Mittåt! Dosorna är ip56 eluttagen är ip44. Varför gör man så??
 
pellefant skrev:
jag provköpte dom där billiga gråa uttagen från malmbergs >:( >:(
skitgrejor!! gick inte att få i stickproppar ens med grovt våld- men dom är ju billiga ;)
Jag har iofs ärligt talat bara använt strömbrytarna i den där serien hittils (om nu malmbergs säljer samma prylar som jag tänker på) (det där uttaget kombinerat med brytare ligger i "bra att ha"-lådan fortfarande)...

... men jag känner igen problemet från lösa förgreningsdosor. Alltså man undrar hur reglerna konstrueras när sån skit godkänns... en gång fick jag ett raseriutbrott på en såndär grendosa och gjorde en provisorisk årgärd till den till slut kastades, först tog jag en gammal skrotstickpropp och la "påväg ned" i uttagen och drämde ner den med slägga/hammare till petskyddprylarna for all värdens väg på varje uttag, sen drämmer man till hela grendosan invid nitningarna så att den går att ta isär fast den är nitad, skakar ur alla lösa plastdelar och sen på med gaffatejp. Det funkar den eftermiddagen man behöver skiten men det är ju definitivt mycket farligare med såna prylar än nåt som inte är petskyddat från början... :(

Eld skrev:
Elektrikern jag hade hemma monterade genomgående ip56 i tvättstugan...

Edit: Mittåt! Dosorna är ip56 eluttagen är ip44. Varför gör man så??
Antagligen inte lönsamt att ha flera varianter på dosor i lager, men däremot säkert lönsamt att ha flera varianter av uttag+strömbrytare i lager. Det lär ju inte skilja mer än nån packning eller så mellan IP65-dosa och IP44-dosa, men klart mer när det gäller brytare+uttag..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.