Hej,

Vi dricker inte själv kaffe men vi vill ändå kunna bjuda våra gäster på kaffe. Vi har en vanlig kaffekokare men bönorna blir kassa ganska snabbt.

Så därför har vi nu titta närmare på kapselmaskiner, kapslarna där verkar hålla ca 1 år och kostar runt 4 kr / st beroende på sort/märke. Det känns som att det hade kunnat vara en hållbar lösning när man kanske bara har över 4-5 gäster någon gång i månaden?

Vi var därför i butiken och tittade på främst 2 modeller, Nescafé Dolce Gusto Piccolo och Bosch Tassimo Suny T32, båda för samma summa(399 kr).

Uppfattningen när man tittar på serierna är att Nescafé kör mer på design och egentligen ingen speciell teknik.

Bosch ger en bättre kvalités känsla och funktionalitet verkar ha gått före. Ex så kan man här rengöra vattentråget relativt enkelt medan på Nescafé gick det egentligen inte att komma in i det!? Bosch hade också någon streckkod som doserade rätt vattenmängd vilket säkert är smidigt? Vet dock inte om man kan justera det?

Egentligen hade vi velat ha en maskin som man inte behövde ha en vatten magasin utan snarare att man tog vatten i koppen från kranen, hällde det i maskinen och sen körde den igen allt vatten som fanns. Det känns ändå inte riktigt som vattenmagasinen egentligen kan hålla mer än någon kopp på sin höjd.

Den största skillnaden verkar dock ligga i kaffemärket, Nescafé kör med Zoegas som vi vet är vanligast bland de vi känner medan Bosch kör med Gevalia. Dessutom känns det som att Tassimo(Bosch) utbudet är ganska begränsat i jämförelse, inte för att man kanske behöver så mycket olika sorter, men ändå.

Vår tanke var egentligen att ha en mix hemma alltid men efter som de generellt bara håller 1 år så kanske det är bättre att rikta in sig på standard kaffe. Dessutom är det ju så att man drick väl det kafé som serveras dit man kommer ;)

Vad har ni för erfarenhet av detta? Bra? Dåligt? Vilket märke är det som gäller?
 
Köp en vanlig "press", ha vanlig malet kaffe hemma. Håller länge, speciellt oöppnad förpackning. Enklast å gott nog för även kräsen gäst.
 
Har en äldre tassimo-maskin med vattentank. Den rymmer dock vatten som räcker till 5 koppar.
Nackdelen med maskinen är egentligen bara en, det blir för mycket kaffe på en kapsel. Personligen skulle jag vilja dela den i två.
Annars är det otroligt smidigt!
 
Jonatan79 skrev:
Köp en vanlig "press", ha vanlig malet kaffe hemma. Håller länge, speciellt oöppnad förpackning. Enklast å gott nog för även kräsen gäst.
Våra bekanta menar på att malet kaffe håller sig på sin höjd 3-4 veckor efter den är öppnad? Och detta gäller även om den står i plastpåse? Så det bör betyda att vi måste köpa ny 1 gång i månaden då.

Press vet jag inte vad du menar, men vi är såklart inte intresserad av att lägga massa jobb på kaffe. Vi dricker som sagt inte själv det men vi vill erbjuda gästerna vettigt kaffe på ett smidigt vis.
 
Holmspel skrev:
Har en äldre tassimo-maskin med vattentank. Den rymmer dock vatten som räcker till 5 koppar.
Nackdelen med maskinen är egentligen bara en, det blir för mycket kaffe på en kapsel. Personligen skulle jag vilja dela den i två.
Annars är det otroligt smidigt!
Aha, blir det för starkt med en kapsel till en kopp? Tycker annars jag läst motsatsen?
 
Malet kaffe håller cirka 6 minuter. Rostat kaffe håller 6 månader. Om ni nu har en kaffebryggare och kvarn så är det kanske enklast att vacuumförpacka lämplig mängd bönor. Vacuumförpackare är ju rätt billiga.
 
Vi hade en nescafé circolo innan jag drack mycket kaffe. Den var perfekt när man skulle göra enstaka kaffekoppar. Inte det bästa kaffet jag druckit men klart godkänt. Sedan kompletterade jag med en kvarn och pressbryggare. Känns mycket mer lyxigt och man kan styra smaken mer.
På senare tid har det blivit en Jura maskin, eftersom kaffedrickandet har ökat.

Så i ditt fall hade nog jag valt en kapselmaskin, enkelheten, rengöringen och hållbarheten i kapslarna.

Jag gillar din tanke att du vill servera bra kaffe till dina gäster, även om du inte själv dricker kaffe (y)
 
  • Gilla
Nillea och 1 till
  • Laddar…
Kopparkafepress Chambord 1L med svart handtag och lock, på rea för 399 SEK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tex denna, snygg å enkel.
 
Jag kan bara tala utifrån Bosch Tassimo då jag har ägt en i flera år. Den används lite då och då. Vattenbehållaren är lätt att lyfta bort för att fylla upp eller tappa ur då maskinen står oanvänd en tid. Jag köpte nya kapslar idag, 16-pack för knappa 50-lappen på ICA. Jag tycker det finns tillräckligt stort utbud bland olika sorters kaffe och te, själv föredrar jag lite starkare kaffe och brukar oftast välja "dark", då blir mängden färdig kaffe lite mindre än original.
Du har helt rätt nu när jag tittar på den nyinköpta förpackningen med kapslar, hållbarhetsdatumet ligger ett år fram i tiden. Jag tycker det blir väldigt gott kaffe från Tassimon, så det tror jag era gäster kommer att tycka också! :)
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
BirgitS
snowjim skrev:
Våra bekanta menar på att malet kaffe håller sig på sin höjd 3-4 veckor efter den är öppnad? Och detta gäller även om den står i plastpåse? Så det bör betyda att vi måste köpa ny 1 gång i månaden då.

Press vet jag inte vad du menar, men vi är såklart inte intresserad av att lägga massa jobb på kaffe. Vi dricker som sagt inte själv det men vi vill erbjuda gästerna vettigt kaffe på ett smidigt vis.
Jag dricker inte kaffe och sambon tar bara en kopp på helgerna så det går inte åt mycket kaffe här heller men det välförslutna kaffepaketet står i frysen och då behålls aromen bra säger han som dricker det. När det bara gäller 1-2 koppar kaffe är det en liten press som används, annars traditionell bryggning.
 
Ogillar miljöaspekten med kapselmaskiner, trots detta har vi sen många år en "nespresso" kapselmaskin. När man bara gör enstaka koppar ett par gånger i veckan är det nog ändå "försvarbart", plus det är väldigt smidigt. Nackdelen med nespresso är väl att kapslarna inte går att köpa på lokala affären. Dock provade jag för första gången piratkapslar från Lidl för en vecka sen, helt OK, dock inte riktigt lika bra. Men de var slut och vi fick besök under några dagar så "lättfixat" kaffe behövdes... (vi hade en italienare på min arbetsplats som tog hem nät alternativt kaffe från italien som passade nespressomaskiner, fick prova det och det var nog motsvarande nespresso, godare tyckte förstås han ;) några andra beställde sådant via honom)

Jag har f.ö. kastat ut den vanliga bryggaren, när jag ska göra mera kaffe (typiskt helger eller då man får gäster) kokar jag vatten på induktionshällen (snabbt) och häller sedan i tratt (bryggkaffe) ned i termos. Förvisso gillade jag "puttrandet" och lukten från elbryggaren, men resultatet blev tyvärr ofta sämre än lukten och ljudet - plus det är en dammsamlare i köket som tar upp bänkyta...
 
Hade en nespressor.
Alleles för lite kaffe till priset imo
Men gott var det. Maskinen kalkade igen till slut
 
öppna ett nytt paket bryggkaffe varje gång ni har kaffegäster, billigast och helt klart bäst kaffekvalité såtillvida att ni har en ok bryggare
 
Jag har en Dolce Gusto. Absoluta fördelen med den, förutom att kaffet är ljuvligt och att maskinen är snygg, är att kaffet finns att köpa i alla butiker.
 
Jag instämmer, ett paket malet kaffe håller några veckor innan det börjar tappa smak, vissa bryr sig inte, andra kan inte dricka det.

Normalt sett dricker vi inte kaffe hemma mer än på helgen, därför så gick vi över till att köpa hela bönor och mala dessa. De håller en 3-6månader i öppnad förpackning, jag håller upp en omgång i en förslutningsbar glasburk och sätter påsklämma på påsen och lägger den i frysen.

I julas fick vi en Nespresso-maskin med mjölkskummare (Nespresso Citiz Coffee and Milk), till denna kan vi på lokala Ica Maxi köpa Löfbergs Lila-kapslar, dessa går att slänga i matavfallet, och finns även som Eko och Fairtrade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.