Eller, tråden är ju inte hypotetisk, men frågan är.

Det har ju pratats en del om hur länge vatten dröjer sig kvar i keramik (kakel/klinker) och huruvuda den kommer stiga upp och torka ut, eller röra sig vidare i ett korrekt fall mot golvbrunn. Jag som inte är naturvetenskapligt utbildad undrar:

OM jag tar ett av mina dräneringsrör (ni vet ett sånt där som man har till vinställ nu för tiden) från 1964 av bränd lera (tegel) och lägger det i vatten i ett dygn.

Om jag sedan ställer detta (stående) i badkaret (utan vatten i karet): VILKEN ÄNDE av röret kommer att vara fuktig längst? Den övre pga kapillärkraften, eller den undre pga gravitationen?

Tacksam för svar, och om någon vill bygga vinställ går det bra att skicka ett PM för billiga rör ;-)
 
Skön fråga.d^_^b

Ursäkta om jag svarar utan att veta, men om jag gissar så dröjer nog inte svaret så länge.:D

Det känns som gravitationen vinner, tänker på tegel som har varit lutandes mot en vägg och liknande.
 
Kapilärkrafterna kommer att vilja försöka jämna ut fukten i tegelröret. Dvs kapilärkrafterna kommer att driva vatten både uppåt och nedåt. Gravitationen däremot driver bara vatten nedåt.

Så rätt svar är att röret kommer att vara lite blötare i nedre änden.
 
Vilket förklarar den långa torktiden för blött klinker.

Tack hempularen för ett begripligt svar. Jag tar till mig.
 
Tja, - Nae,
Kapillärkraften utgår från att lufttrycket trycker på en stor yta och vattnet har mycket mindre mottryck i ett rör med liten area.

Nu var det torrt i badkaret, dvs förutsättningen för kapillärkraft finns inte.

Däremot har vi termodynamiken, tror jag, som gör att den brända leran försöker få så stort avstånd mellan vattenmolekylerna som möjligt.

Däremot, tror jag precis som protte att det blir blötast längst ner, eftersom det det troligtvis torkar fortast i övre ändan.
 
magnu skrev:
Tja, - Nae,
Kapillärkraften utgår från att lufttrycket trycker på en stor yta och vattnet har mycket mindre mottryck i ett rör med liten area.
Nae, Kapillärkraften har inget med luften att göra..
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kapillärkraft

Vad gäller svaret på frågan så håller jag med hempularen.

För att få ett säkert svar får man väl skicka upp ett rör i rymden och se hur det beter sig!
 
Nej Mycke nu. Hur det beter sig i rymden skiter jag faktiskt i.

Nu är denna helgen lite fullbokad, men nästa vecka ska jag kunna klämma in ett handgripligt experiment. Bara inte röret behöver stå i badkaret i 6 månader...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.