Ringde till lokala stenkrossen och frågade vilken dräneringssten dom kunde bistå med. Dom rekommenderade en tvättad 8-25 natursten (heter det kanske ngt annat än natursten?) med argumentet att den hade lägre kapilär stighöjd än makadam vilket låter helt logiskt med tanke på den mindre anligningsytan.

Dock pratar ju "alla" här på forumet om 16-32 makadam (inte så säker på siffran) för dess goda packningsegenskaper.

Kan man öht ha natursten som dränering? Tycker att det loter mer logiskt att packa makadam än att hälla ut natursten. Är det inte den där packade makadamkakan man vill ha egentligen? Tycker det känns som att natursten skulle "rulla omkring", speciellt om man ska padda den. Kan man öht padda naturstenen? Grustäkten hävdade det iaf.
 
gromit42x skrev:
Jag har samma fundering som du. Jehander har en produkt som dom kallar dräneringssingel [länk] Verkar vara en blandning av makadam och natursingel. Kostar 1500 spänn i storsäck. Vet inte om det är en produkt som dom flesta krossar har. Antagligen billigare om man får det tippat på tomten.

-h
Lär vara billigare med lastbil. Jag betalar 155kr + moms/ton framkört.

Lite synd bara om man valt fel sten och det ligger 80 ton sten på gården till ingen nytta:)
 
gromit42x skrev:
Jag har samma fundering som du. Jehander har en produkt som dom kallar dräneringssingel [länk] Verkar vara en blandning av makadam och natursingel. Kostar 1500 spänn i storsäck. Vet inte om det är en produkt som dom flesta krossar har. Antagligen billigare om man får det tippat på tomten.

-h
Jag ger 125:-/ ton tippat på tomten.
Storsäck är ju rena vansinnet..
 
Varför vill du packa den? Ju mer du packar desto större risk för sättningar och tjäle.
Själv använder jag mig av 8-16 runt dränerings röret. Betydligt lättare att arbeta med skyffel i. Sen har jag vanlig naturgrus, med bra dräneringsegenskaper. Dvs grus, stenar mellan 1-15cm och ensataka större.

Vad du än köper ska du inte köpa i storsäck. Svindyrt mot att få det hemkört

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted6
 
gådeberg skrev:
Varför vill du packa den? Ju mer du packar desto större risk för sättningar och tjäle.
Själv använder jag mig av 8-16 runt dränerings röret. Betydligt lättare att arbeta med skyffel i. Sen har jag vanlig naturgrus, med bra dräneringsegenskaper. Dvs grus, stenar mellan 1-15cm och ensataka större.

Vad du än köper ska du inte köpa i storsäck. Svindyrt mot att få det hemkört

[länk]
Det var jag som var otydlig i mitt första inlägg, dräneringsstenen skall användas såväl runt dränrör som under hela husplattan.

Jag trodde att man alltid packade dränlagret just för att slippa sättningar.
Min KA trodde inte jag skulle behöva packa dränlagret, men "alla andra" verkar ju ha gjort det. Nu är jag mer förvirrad
:)
 
Enligt min mening finns det bara ett alternativ, och det är att packa.

I övrigt är väl tvättad sten lite överkurs, ska du ha en isolerad platta på mark så fungerar ju även cellplasten som kapilärbrytande skikt. Har för mig att om man använder 100 mm cellplast så räcker det med 100 mm drenarade grus under.
 
Har för mig att om man använder 100 mm cellplast så räcker det med 100 mm drenarade grus under.
_David_ har rätt. Det är precis vad Per Hemgren rekommenderar i boken "bygga grund"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.