Köpte en begagnad kap, Metabo KGS 216, inte den allra billigaste utan nästa snäpp, som fått väldigt bra omdömen. Kapen var ny och aldrig använd vilket jag snabbt kunde se. Idag sågade jag foder till inomhusdörr. Sidorna gick kanon, men ovandelens foder kunde jag inte få till, jag blev helt galen.

Jag gjorde testsågningar i en bit list, där jag ritade fler streck för att se 1) hur mycket sågbladet äter upp 2) Hur långt från lasern som det faktiskt sågas. Trots dessa mätningar blev det fel, men det blev i alla fall mindre fel.
Just denna ovandel har, till skillnad från de stående fodren, två 45 graders snitt i motsatta vinklar - vilket fick mig förstå att lasern inte bara är långt från snittytan, utan också sned.

Alltså, när listen ligger i sågen, så kommer den såga olika beroende på om mitt målade mätstreck ligger inåt eller utåt mot sågen. Jag uppskattar att diffen är nästan 2mm mellan laserns mätpunkt på insidan kontra utsidan av en list på 70mm bredd. Måtten är inte 100% fastställda men jag får ungefär säga att 7-8mm från lasern blir det faktiska sågsnittet. Det kommer bli oerhört såvrjobbat och jag kommer få svårt göra listjobbet hemma. Jag har sågat sönder två lister för att få till ovandelen på en dörr och inte helt nöjd milt uttryckt.

Frågor:
1) Är det vanligt med så oexakta sågsnitt på en kap?
2) Kan inte riktigt se, men går det att justera lasern så den hamnar mer rätt? (även detta kommer bli pilligt kan jag tänka mig)


Illustration av en list med angivet laserstråle och det faktiska sågsnittets position med en differens på 9mm och 7mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag brukar skita i lasern och istället ta ner klingan när den står stilla och rikta in listen/brädan för rätt snitt.
Då spelar det ingen roll om lasern diffar eller visar en sned linje.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 3 till
  • Laddar…
A
Jag har aldrig haft en laser som jag litat på. Nu har jag en dewalt 717 med en lampa som ger en skugga av klingan. Den är exakt.
 
Det står säkert i manualen hur man justerar lasern, om det är en bra såg går det säkert flytta den mellan två olika lägen (beroende på vilken sida om klingan du jobbar).
Men: Laser på en kap/ger är värdelös. Det är klingan som gör jobbet, så om du ska ha någon form av precision så mäter du direkt mot den. Annars bygger du in ett extra mätfel i sågningen.
 
Som alla andra svarat lättast är att tejpa över den om den inte går att slå av dom brukar sällan va något att ha
 
A
Har samma såg hemma,använder aldrig laser,däremot belysningen(y) strömbrytare finns till bägge:geek:
 
Lasern på min lyser där sågklingan träffar, men ska man ha precision så måste man sätta ner klingan mot brädan och finjustera innan man sågar.
Däremot är lasern bra om man har ritat en linje i vinkel och ska ställa in sågen i samma vinkel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.