Hej
Udda fråga, kapade lite metall med en vinkelslip och såg att skivan hade massa fibrer vävda inuti som kom fram vid slipning.
Tänkte inte så mycket på det utan kastade in alla kläder i tvättmaskinen när jag var klar.
Har haft oturen att bekanta mig med hantering av asbest tidigare och upplevde känslan av de stickiga fibrerna väldigt lik med den känslan man fick vid hantering av asbest.
Hittar ingen klar info vad dagens kapskivor innehåller mer än att de är oftast fiberförstärkta. De skivorna jag hade var gamla, kan ha innehållit vad som helst.
Intresserad om någon kunnig vet vad det är i?
 
Förbjudet att sälja produkter innehållande asbest för väldigt länge sedan. Svaret är nej
 
  • Gilla
Jnatanator och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Verkar vara bomullsfibrer i dem.
 
  • Gilla
Paratroopa
  • Laddar…
Förbud mot asbest började i mitten på 70 talet och totalförbud 1982.

Så motfråga blir väl om du vet hur gamla dina kapskivor är?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Frågan är vad asbest skuiie tillföra i skivan även när det var tillåtet? Inte mycket till armering eller förstärkning med såna fibrer i det sammanhanget.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Frågan är vad asbest skuiie tillföra i skivan även när det var tillåtet? Inte mycket till armering eller förstärkning med såna fibrer i det sammanhanget.
De äldre vet jag innehöll asbest för att motverka brandrisk. Var ganska vanligt tydligen av det jag läst
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Förbud mot asbest började i mitten på 70 talet och totalförbud 1982.

Så motfråga blir väl om du vet hur gamla dina kapskivor är?
Tveksamt om kapskivorna var så gamla, lånade av en vän. Trodde vissa saker fortfarande innehöll asbest, var ju betryggande
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
P Paratroopa skrev:
Tveksamt om kapskivorna var så gamla, lånade av en vän. Trodde vissa saker fortfarande innehöll asbest, var ju betryggande
Då föreslår jag en öl på det här så är saken ur världen 🙂
 
  • Gilla
Wargen 81
  • Laddar…
P Paratroopa skrev:
Tveksamt om kapskivorna var så gamla, lånade av en vän.
Det kan finnas ”bäst före datum” på dem, stämplat i navet.
 
P Paratroopa skrev:
Tveksamt om kapskivorna var så gamla, lånade av en vän. Trodde vissa saker fortfarande innehöll asbest, var ju betryggande
Skulle tro att så pass gamla kapskivor knappast skulle vara användbara. De åldras.

Men även dagens kapskivor har fibrer och trådar i sig. Så det är nog dessa du sett.
 
P Paratroopa skrev:
Hej
Udda fråga, kapade lite metall med en vinkelslip och såg att skivan hade massa fibrer vävda inuti som kom fram vid slipning.
Tänkte inte så mycket på det utan kastade in alla kläder i tvättmaskinen när jag var klar.
Har haft oturen att bekanta mig med hantering av asbest tidigare och upplevde känslan av de stickiga fibrerna väldigt lik med den känslan man fick vid hantering av asbest.
Hittar ingen klar info vad dagens kapskivor innehåller mer än att de är oftast fiberförstärkta. De skivorna jag hade var gamla, kan ha innehållit vad som helst.
Intresserad om någon kunnig vet vad det är i?
Utan att ha sett skivorna törs jag påstå att det inte var asbest i dom.
För övrigt sticker inte asbest. Om det är gamla böjar du varit bekant med, så är det isoleringen och inte asbesten du känt av.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.