Hallå!

Vårt körsbärsträd hade blivit lite för högt (5-6 meter), så jag tänkte att jag skulle få det lite mindre.. Trädet delar sig som ett Y ungefär en meter upp från marken, så jag plockade helt sonika fram sågen igår och kapade den ena grenen. Min plan är att den ska komma nya skott från den kapade stammen under nästa år så att jag kan kapa den andra stammen om ytterligare ett par år. Jag har läst att körsbär är lite känsliga för hård beskärning, och det kan man nog kalla det jag gjorde :) Den kapade stammen är 25-30 cm i diameter.

Vad tror ni trädkunniga om mitt ingrepp? Kommer trädet att bilda nya skott på den kapade stammen? Eller kan jag redan nu kapa den andra stammen oxå? Eller kommer trädet att dö?
 
Hoppsan, berätta inte det där för en arborist!

Risken du löper är att trädet inte kommer att klara av att hantera sårskadan utan att det går röta i den vilket kan leda till att hela trädet dör. Man ska kapa på speciella ställen och på speciellt sätt så att trädet kan valla över sårskadan och läka på egen hand. Det enda som kan hjälpa ett träd, har jag läst, är att pensla på trätjära över skadan, så det tycker jag du ska göra för din och trädets skull. Finns på biltema och säkert en och annan båtaffär i blekinge ;)

Arboristernas tumregel är också att aldrig beskära något grövre än 10cm...

Det kommer säkert nya skott där du kapat stammen, och dom kallas för något särskilt vars namn jag inte kommer på nu. Skotten är ett sätt för trädet att försöka kompensera för det bortfall av lövverk som skett, men sådana skott blir visst aldrig riktigt bra och inte riktigt en del av trädet, inga grenar liksom. Tror de kallas vattenskott. Normalt sett tar man bort sådana skott från träden. Jag tror att du kommer aldrig att få några nya grenar som bär någon egentlig frukt från den kapade stamstumpen. Kapar du den andra står du med en stam som möjligen skjuter dessa vattenskott. Du har säkert sett sådana "träd", vissa tycker dom är vackra, jag tycker dom ser ut som någon ställt dom med roten upp och ner. Alla grova grenar är kapade och det växer bara tunna kvistar. Det blir som en stor stam med en buske på toppen.

Det var synd att du sågade först och frågade sen. Det hade kanske gått att få ner trädets höjd utan att kapa stammen. Grenar ska kapas invid stammen, men den lilla krage som finns på stammen runt grenen ska inte sågas bort, grenen ska kapas precsis utanför denna och denna krage kommer sedan att växa ut över och täcka sårskadan från den borttagna grenen. Det kallas för att den vallar över och det är trädets eget sätt att försöka läka och skydda sig mot röta.

Det positiva i det hela är att du i alla fall gjorde beskärningen under rätt tid på året, den så kallade JAS-perioden. Juli augusti september då träden är bäst rustade att bli beskurna. (I dom flesta fall).
 
Det är väl ändå oktober nu? ;)

Alla vattenskott är inte av ondo, det är ju dem man kan använda för att göra nya fina grenar. Dock tror jag inte att du kommer få någon fin form på trädet med den där stympningen, jag blir ganska imponerad om det klarar sig alls?
Och nej, inget klet på snittytan...
 
Varför ställde du en fråga här på forumet när du redan hade sågat?

Hur ser snittytan ut? Har du lämnat en stump där rötan kan gå in eller har du sågat så nära grenkragen som möjligt men utan att skada densamma? Om stump har lämnats, gå genast ut och snygga till. Här kan du se vad jag menar:
http://www.juniper.se/tradvard/snitt.htm

Sedan håller jag med ovanstående att resultatet troligtvis blir kass i alla fall. Dels känslighet för sjukdomar, dels att det inte blir någon snygg krona utan bara en riskvast av vattenskott. Trädet kommer att kämpa i många år för att återskapa den krona du har tagit bort, så du lär knappast få några körsbär på många år. Du kan gallra lite försiktigt sedan bland vattenskotten sedan, så att det blir utrymme för de kvarvarande att utveckla sig till grenar, men det blir hursomhelst grenar med sämre infästning än normalt växta grenar. Större risk att de går av i storm, o liknande.

Nej, inget klet på snittytan. Det gjorde man förr, men numera menar arboristerna att det snarare är till skada.
 
Redigerat:
Hallå

Det är alltså inte hela kronan som är borta, bara halva, eftersom stammen delades som ett Y nån meter över marken. Det är bara den ena halvan jag har sågat av.

Just nu är stumpen en halvmeter lång lite drygt. Fast stump är lite missvisande att kalla den då den snarare är en stam än en gren.

Min plan var att det skulle komma nya skott från den avsågade stammen så att jag i framtiden kan såga av den andra stammen oxå, för att tillslut ha ett lagom lågt träd igen. Men det kanske är en omöjlighet?
 
benox skrev:
Hallå

Det är alltså inte hela kronan som är borta, bara halva, eftersom stammen delades som ett Y nån meter över marken. Det är bara den ena halvan jag har sågat av.

Just nu är stumpen en halvmeter lång lite drygt. Fast stump är lite missvisande att kalla den då den snarare är en stam än en gren.

Min plan var att det skulle komma nya skott från den avsågade stammen så att jag i framtiden kan såga av den andra stammen oxå, för att tillslut ha ett lagom lågt träd igen. Men det kanske är en omöjlighet?
Jo, vi har förstått att det är halva kronan "bara" (jag vågar tala för övriga också på den punkten ;) )

Eftersom det är stammen som delat sig i ett y, så finns nog ingen grenkrage som kan valla över som på en gren.

Det finns massor med information om körsbärsträd och hur man vårdar dem på nätet, sök och läs, bättre försent än aldrig ;)

Vill du vara säker på att få körsbär framöver så köp ett nytt träd och plantera på ny plats.
 
Ja, nytt träd har faktiskt varit på tapeten då vårt träd producerat massor med körsbär men inte ett enda har gått att nå från marken.. Vi får se om det klarar sej.. :) Min erfarenhet av nersågade träd hittills har varit att dom är rätt svåra att ta död på.. :)
 
Osannolikt att det kommer några nya skott från stumpen, men du kan ju vänta och se till våren. Kommer det inget så är det bättre att såga av stumpen närmare trädet.

Det du har nu är ett träd med halv krona som eventuellt är instabilt i storm. Har du tur så kan den kvarvarande delen av kronan så småningom öka i bredd och fylla ut tomrummet. Träd strävar alltid att så fort som möjligt ersätta bortskuren bladmassa. Med lite tur så kan du om några år ha ett träd som ser någorlunda helt ut igen, om än lite snett.....

Om du inte vill ha ett så stort körsbärsträd så är det bästa att ta ner trädet helt och sedan plantera ett träd som är ympat på svagväxande grundstam. Det blir aldrig bra att försöka tvinga ett starkväxande träd att hålla sig till en liten storlek.
 
blev aningen upprörd över ditt ingrepp i trädet, är arborist till yrket och kan inte förstå varför man ger sig på något sådant utan att kolla upp fakta först. Men det är ditt träd så jag ville bara snabbt tillägga här i diskussionen att ingen tjära eller lackbalsam ska på sårytan, Ta ner "stammen" du sågat i till närmsta levande gren. På alla prunus träd kan du räkna med gummiflöde vid så här kraftiga ingrepp. Svampar kommer senare. Räkna med vattenskott. nödskott. Trädet kommer med andra ord aldrig bli "fint" igen tyvärr.
 
Ja det kanske var lite dumt, men nu blev det som det blev. Hur skulle du gjort för att få ner trädet till hanterbar höjd, typ 3 meter? Som trädet såg ut innan så fanns inga grenar alls under den höjden, bara 2 stammar som skruvade sig upp som en fläta. I mina ögon ser trädet mer normalt ut nu, med bara 1 stam rakt upp och en rätt ordentlig krona fortfarande. Dock är det fortfarande för högt.
 
Du kan helt enkelt inte på ett bra sätt få ner ett fullvuxet körsbärsträd till "typ 3 meter".

Då är det bättre att plantera nytt, njuta av det så länge det har den lagoma höjden och sedan ta bort det.

Sedan kan ju ett storvuxet körsbärsträd ha betydelse för miljön i trädgården, som ett tak över trädgårdsrummet, även om du inte kommer åt körsbären. Fåglarna blir glada och det är vacker blomning om våren.
 
Göran.W
Med risk för att vara elak.
Kapa trädet på 1 meters höjd och lägg en bords skiva där för det kommer aldrig bli något vettigt av det efter din grova misshandel av det.
Bättre att sätta ett nytt träd.
Jag har provat få ner trä i samma höjd som du har och det funkar inget vidare om man inte har tid att att ta lite åt gången i många många år framåt.
Allternativet är att rot beskära trädet om man vill ta mycket på en gång för trädet strävar efter att få jämn vikt mellan rötterna och grenarna.
Tar man en 25 cm gren kommer den sätta en sju helvetes massa värdelösa vatten skott om man inte rot beskär trädet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.