Hallå. Nu - till el-Giganternas förnöjelse eller förtret - ska jag ställa en knäpp fråga:

Jag håller på att montera upp LED-tejp i en egenhändigt designad lampa. Fick ett tips på ett annat forum att jag KUNDE kapa av kabeln till trafon och koppla in dessa ändar i en sockerbit för att på så sätt få LED-tejpens snabbkoppling att passa in. snabbkopplingen mynnar ut i en svart och en röd kabel - i trafons kabel är det en naken ledning som ligger runtom en vit kabel. Vilken är plus och vilken är minus? Mot allt förnuft vill jag prova själv och tar givetvis fullt ansvar för mina handlingar. :) Trafon är en 50W dito (http://www.molectric.com/product_info.php?cPath=28_81&products_id=506) med en dc-plugg i ena änden. Så här i efterhand så fattar jag ju att jag skulle köpt en dc-hona och löda fast den i snabbkopplingens kabel, men nu får jag lira med delade kort! Tack på förhand,mvh Peppe_ronin
 
Redigerat:
1. Vad som är vad från trafon, tja 50-50 chans.
2. NORMALT tar inte LED skada av fel polaritet, det bara fungerar inte så man kan prova.

Protte
 
Redigerat:
OBS! Vissa LED's gillar inte backspänning (fel polaritet) alls, så generellt kan man inte säga att det är riskfritt.
 
Citat från ELFAs katalog 57, s.1780:
"Vi måste dock polvända lysdioden rätt! En backförspänd lysdiod lyser inte. Den förstörs dessutom omedelbart om spänningen är ca 5V eller högre."

Prova därför med ett 3V-batteri (koppla 2 st 1.5V i serie) mot dina avklippta sladdar. Lyser dioderna så är det rätt polaritet (kan lysa mycket svagt beroende på antal dioder och styrkan på batteriet). Trafons polaritet mäter du enklast med en multimeter.

Du kan även diodmäta LED-slingan med en multimeter: Sätt mätaren på "diod" och mät över sladdarna. Får du ca 2V är det rätt polaritet, får du "OL" (avbrott) så är det fel.
 
Nja jag gissar att det sitter vita LED på den remsan och då behöver man någ uppemot 3V och det levererar inte multimetern på diodtest.

Backspänningen ÄR mycket riktigt ca 5 V MEN nu är det flera LED i seriekoppling även då i backriktningen så det bli 5V x n = många volt.

Problemet för TS är inte polaritet på LED anslutningen, den är svart och röd.
Transformatorn däremot har en skärmad kabel som vi inte har en aning om hur den är polariserad. Enkelt med en multimeter om TS hade en.

Protte
 
Köpläge alltså!

Ytterligare ett gyllene tillfälle att införskaffa en elektrisk (elektronisk) pryl till hemmet :D

Oumbärlig när man väl har en...

Finns från 98:- på KjelloCo (2 st för 149:)
 
Multimeter alltså...
 
Sedan ska man ha vett att förstå sig på den också.

Protte
 
Tack allesammans för svaren! Tog en av 25-centimetersbitarna med LED-tejp och provade... Uteslutningsmetoden fungerade! Ingen skada skedd och allt är frid och fröjd. Molectric garanterade transformatorns funktion med LED-tejpen i den konstellation jag nu har. Kan dock inte ge någon teknisk info om HUR det hela fungerar då jag är ett praktfullt exemplar av "blåbär" inom detta gebit. Allt är kopplat med snabbkopplingar modell sockerbit och lödningar på själva LED-tejpbitarna. Får ta och sätta in en bild på lämplig plats. Tack återigen så hörs vi!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.