Jag har en granne som har eller hade en stor fin lönn som gränsar till våra tomt. Nu är det så att annan granne tyckte att dom skulle ta ned lönnen för utsikten och det tyckte ägaren till trädet var ok med att han skulle få fälla den. Nu startar problemen med att han snittade trädet runtomkring i ca 5-13 cm djup med motorsåg och sedan kom på att det var för riskabelt med att fälla det själv och det var för 3 år sedan. Nu håller trädet på att dö och jag är rädd att det faller över vårt hus om vinden ligger fel. Jag har varit på han flera gånger om trädet och han säger att han ska fixa det men ingen händer. Vems ansvar är det om olyckan sker och har ni tipps på hur vi ska agera.
 
  • Trädstammar täckta med lav, texturerad bark, närbild, ingen synlig himmel, dagsljus, vertikal bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mätning av trädets tjocklek med tumstock, täckt av lav, naturdetalj, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Arg
  • Wow
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Ansvaret är helt på din granne.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Kolla med ditt försäkringsbolag vad du har för skydd där.
 
  • Gilla
kjellinge och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Normalt så ansvarar man själv för skador som fallande träd orsakar på ens byggnad. Men att såga i ett träd på detta sätt och lämna det att röta i åratal är troligen vårdslöst beteende av grannen som äger trädet. I så fall finns skadeståndsansvar om trädet faller på och skadar ditt hus.

Sen brukar krävas att man går till domstol med ärendet för att få ut några pengar eftersom att folk inte brukar vilja betala skadeståndskrav som man riktar mot dem. Och det gör det ju mindre sannolikt att få ut några pengar.

Skräm upp grannen att denne måste betala för skador om trädet faller så kanske något händer.
 
Redigerat:
  • Gilla
kjellinge och 3 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Det är uppenbart att du skulle ha ett starkt skadestånds-case mot motorsågsmarodören. Men det verkar dumt att låta det gå så långt som till en skada. Sätt press på gubben, typ att trädet ska ner på 30 dagar annars gör du det på hans bekostnad. Huruvida det skulle hålla juridiskt låter jag vara osagt, men lite press gör ofta under.
 
  • Gilla
Rikard BE och 2 till
  • Laddar…
Helt uppenbart saknades kunnskap om hur man fäller ett träd. Nu finns förmodligen inte nog med trä kvar för att fälla trädet på ett säkert sätt.
Fortsätter samma människa att fälla trädet kommer det falla helt okontrollerat.
Kanske kan den som fäller göra ett nytt riktskär och fällskär högre upp.
Hur mycket plats finns runt om trädet att låta det falla på?
 
  • Gilla
Rikard BE
  • Laddar…
C
R Rikard BE skrev:
han snittade trädet runtomkring i ca 5-13 cm djup med motorsåg och sedan kom på att det var för riskabelt med att fälla det själv och det var för 3 år sedan.
Livsfarligt, vilken dåre!
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Helt uppenbart saknades kunnskap om hur man fäller ett träd. Nu finns förmodligen inte nog med trä kvar för att fälla trädet på ett säkert sätt.
Fortsätter samma människa att fälla trädet kommer det falla helt okontrollerat.
Kanske kan den som fäller göra ett nytt riktskär och fällskär högre upp.
Hur mycket plats finns runt om trädet att låta det falla på?
Rätt mycket yta att fälla den på men blir det fel så hamnar den på min bostad eller uthus.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det är uppenbart att du skulle ha ett starkt skadestånds-case mot motorsågsmarodören. Men det verkar dumt att låta det gå så långt som till en skada. Sätt press på gubben, typ att trädet ska ner på 30 dagar annars gör du det på hans bekostnad. Huruvida det skulle hålla juridiskt låter jag vara osagt, men lite press gör ofta under.
Håller med, jag skulle dessutom ta in en offert så att grannen bara kan ringa för att få det gjort.
 
  • Gilla
Düsseldorff och 1 till
  • Laddar…
R Rikard BE skrev:
och sedan kom på att det var för riskabelt med att fälla det själv och det var för 3 år sedan.
Vilken tomte! Välkommen till forumet i alla fall!
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.