Har nu tröttnat rejält på asfaltskanten vid min infart. Alla tomter i området har låg asfaltskant vid infarten, men inte vid våran infart! Alla bilar som kör in på tomten skrapar i och framvagnen måste ställas om ett par gånger per år pga av detta >:(

Efter kontakt med kommunen så fick jag beskedet att de inte kunde (ville) göra något åt saken.

Tog därför saken i egna händer ;D

Har nu kapat bort ca 5 meter kantsten, och ca 30 cm asfalt som låg närmast kantstenen och gjort en liten "backe" (30 cm) i grus upp till trottoaren. Fungerar nu utmärkt att köra in på tomten med bilen.

Min fråga: Kan jag använda betong/cement för att "laga" trottoaren eller bör jag vänta till någon trevlig asfaltera dyker upp i närheten? Har tidigare lagat ett hål utanför garaget med just cement och det håller fortfarande.

Någon som vet mer?
 
Jag vet ine vad som är bäst, men grannen har gjutit framför garaget och det har hållt i 10-20 år ? Åtminstonde 10 år. Om du gjuter passa på att skriva in något trevligt, kanske 'välkommen', fast det kanske är ute.
 
Bob_the_builder
charta77 skrev:
Om du gjuter passa på att skriva in något trevligt
"Trespassers will be shot", kanske? ;D
 
Bob_the_builder skrev:
"Trespassers will be shot", kanske?  ;D
eller "No parking", kanske? :D
 
Vi ringde kommunen och efter ett par påringningar till kom de och bytte ut vår höga kantsten mot en låg variant istället - inga som helst problem.

Om man köper ett hus eller tomt där kommunen ansvarar för väg osv så är det kommunens skyldighet att se till att du kommer åt tomten/huset. En hög trottoarkant är ett hinder, så den skall de ta bort.

Mvh,
Andreas Selstam
 
selstam skrev:
Vi ringde kommunen och efter ett par påringningar till kom de och bytte ut vår höga kantsten mot en låg variant istället - inga som helst problem.

Om man köper ett hus eller tomt där kommunen ansvarar för väg osv så är det kommunens skyldighet att se till att du kommer åt tomten/huset. En hög trottoarkant är ett hinder, så den skall de ta bort.

Mvh,
Andreas Selstam
Kanske inte läge att ringa kommunen nu när jag tagit saken i egna händer. Det kanske inte är så populärt att jag slagit sönder deras trottoar. Men man kan ju alltid skylla på en olycka (t ex att husvagnens stödhjul slog i när jag körde ut, så att kantstenen lossnade). ;D

Annars håller jag med dig. Jag tycker också att det är kommunens ansvar att jag ska kunna ta mig in på tomten med bilen. Kommunen hävdar dock att jag har låg trottoarkant vid garageinfarten, vilket iofs stämmer. Men där kan jag ju inte ställa två bilar och en husvagn.

Till saken hör att det alltid varit en infart vid den aktuella platsen. Tidigare ägaren hade dock ingen bil och använde säkert inte den till bilinfart. Men det är ju inte mitt problem.

Annars tänkte jag säga till asfaltskillarna nästa gång de är här och lagar småskador. Det behövs ju inte särskilt mkt asfalt för att fylla ut ytan där kanstenen suttit.
 
  • Gilla
Byggvm2022
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.