Hej, funderar på att byta slagborren till en borrhammare. Tröttnat på att borra i timmar utan att det händer något. Nu ska jag montera TV på väggen och ska borra 70 mm djupt enligt instruktionen. På spec på borrhammare jag sett står det kapacitet betong 30 mm. Menas det hur djupt man kan borra? Och kan jag använda detta verktyg för att ta bort kakel i kök också?
/tjing:)
 
Maxkapaciteten som står på maskinen är den största rekommenderade diametern på borret. Det finns ju massa oilka längder på borrar, så självklart kan du borra så djupt du vill ha det. ;)
 
Redigerat:
30 mm är diametern på hålet, inte hur djupt du kan borra.

Om du skaffar en borrhammare med bilningsfunktion (slag utan snurr) så kan du använda den för att ta ner kaklet. Dock går det oftast bra att ta ner kakel på manuell väg... men visst, det är kul med maskiner som väsnas :rolleyes:
 
30 mm innebär att maskinen klarar av hammarborr med 30 mm i diameter. Djupet har inte med det att göra. Men det är oftast "rekommendation", det brukar gå att ha grövre än vad som står i specifikationen men det är inte hälsosamt för maskinen och det tar längre tid. Även det som står i specifikationer är ofta lite i överkant, för det optimala bör man typ ha max 20 mm om maskinen är specad för 24 mm o.s.v.
Vad gäller kakel i köket beror det på om borrhammaren ifråga kan ställas om till bilning, d.v.s. stänga av rotationen. Om du skriver märke och modell tror jag du får bättre svar.

Edit: Tog det mig 5 min att skriva detta?? Nåja....
 
Såg två varianter på claes O. Borrhammare Black & Decker KD990KA som väger drygt 3 kilo. Och
Cotech som var tyngre, drygt 5 kilo. Dock billigare men jag är mer ute efter en bra istället för billig. Jag kommer att använda den hemma för att borra hål i betongväggar för alla saker, tavlor, tv, osv. Och ta ned kakel i kök. Vilken tror ni är bäst? eller finns det någon bättre?
 
Hänger mera på kvalitén av borrarna och mejslarna än på maskinen tycker jag (har en ferm som har använts ganska flitigt).
 
Finns garanterat modeller som är bättre än B&D så är Cotech billigare ändå finns ännu flera. Jag har en AEG som funkat bra i 10 år nu. Använder bilfunktionen till att ta ner kakel i badrummet för tillfället, helkaklade väggar med kakel som sitter fast är inge kul att ta ner med hammare och huggmejsel.
 
Du skriver att du vill ha en bra. Vad kan du tänka dig att pröjsa för den? 1000? 2000? 3000? Underlättar när man ska tipsa om specifika maskiner.
 
Utan att specifiera priskategorin så tror jag du får betydligt bättre maskin än Black & Decker om du lägger några hundra och köper från Bosch´s blåa serie, Makita, Hitachi eller liknande. Men som andra redan påtalat är valet av hammarborren viktigare än själva borrhammaren i ditt fall. Det du får med en bättre maskin är ergonomi, balans, slirrkoppling och så vidare. Just slirrkoppling tycker jag är en trevlig funktion som kanske är värt pengarna om man ska borra större dimensioner än 10 mm i armerad betong för maskinen hindrar personskador om borren fastnar.
 
Jag gjorde samma erfarenhet som trådskaparen. Har svinhårda betongväggar där min superfeta Metabo slagborr inte gjorde något toppenjobb. Trots sin spec på 22 mm i betong var det hopplöst att borra 5 mm. Hade märkesborr.

Så jag gick till Fredells och köpte en Hitachi DH 24PB3 (tror jag) som enligt reklamen var "bäst i 2-kilos klassen" med högst "borrsjukhastighet". Och så var den snygg :rolleyes:

Men kanske att jag fick för bra grejer. Den borrar snabbt och tyst, inget snack om saken men den hoppar och lever om så att man måste verkligen hålla i den. Skulle nog dra mig för att stå på en pall och borra i taket.

Binesh skrev:
Utan att specifiera priskategorin så tror jag du får betydligt bättre maskin än Black & Decker om du lägger några hundra och köper från Bosch´s blåa serie, Makita, Hitachi eller liknande.
Kanske en lite mindre proffsig borrhammare räcker. Den kanske är mer civiliserad i händerna på en amatör.
 
Jag har ägt och använt en billig en från Rusta sedan 2003 - tror den heter Bruksbo - detta är definitivt mitt bästa köp vad gäller verktyg (kan bila också). Den har ätit mycket betong i mina händer.
Men, den har ingen slirkoppling och jag har varit med om några incidenter då borret bitit och maskinen vridit sig ur händerna mycket kraftfullt och snabbt. Var och en av dessa händelser kunde givit upphov till skador. Skulle jag köpa en i dag skulle jag nog välja en maskin med koppling för säkerhetens skull.
Men en billig en gör själva jobbet bra.
Jag har precis samma dåliga erfarenhet av billiga borrar - de håller inte, satsa pengar på kvalitet där.

må väl

per
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.