I vissa trådar lyfts farhågor att fiber snart är begränsningen, oftast i samband med begränsningar i mobilnätet.
Nu kör man tester med denna, dock bara en km.;)
Artikel på NyTeknik.
http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikrevyn/article3859513.ece

Behövs kanske inte till våra hem idag, men bygger man med kanalisation går den ju alltid att blåsa i.:D
Jo, det ska ju till lite andra burkar också..........
 
Ja, det är ju fantastiskt!
Men varför?

Du skall väl hinna konsumera infon också?
 
Att fiber är snabbt vet vi redan, jag blir mer nyfiken på hur fasen man lyckas skicka i väg data i den hastigheten?
 
MathiasS skrev:
Att fiber är snabbt vet vi redan, jag blir mer nyfiken på hur fasen man lyckas skicka i väg data i den hastigheten?
Det är bara att öva på fingersättningen på tangentbordet så ska du se att det går ;)
 
  • Gilla
Dalbotant
  • Laddar…
Exakt, det var precis det jag tänkte på, hur gööör dom.
 
KnockOnWood skrev:
Ja, det är ju fantastiskt!
Men varför?

Du skall väl hinna konsumera infon också?
När man med hologramteknik tittar på TV/film i hemmet ;)
https://www.youtube.com/watch?v=5CqUYBopWLs
Vi kan inte i vår fantasi se hur saker utvecklas.
När jag i början av 80-talet arbetade både med mobil datakom och utveckling av PC, kunde jag inte tänka mig hur utveckling med Internet och smartsphones skulle användas av alla, Ok nästan alla.:D
 
MathiasS skrev:
Att fiber är snabbt vet vi redan, jag blir mer nyfiken på hur fasen man lyckas skicka i väg data i den hastigheten?
Jo, som du ser i artikeln så är det den aggregerade siffran. Det är många olika källor som tillsammans ger 255TBit/s. Varje källa ligger "bara" på 5.1 TBit/s. Och var får man den datan ifrån då? Vid sådana här tester "ingenstansifrån". Dvs man skickar bara testmönster, ibland bara pulståg, men vid lite mera seriösa tester lite mer komplicerade mönster (så att fel lättare upptäcks). De genereras i så fall av något enkelt skiftregister och kan enkelt kollas i andra änden.

Naturligtvis så är även småkällorna (många bäckar små...) aggregerade i realistiskt drift, och ofta även i testdrift med. Man behöver inte så många parallella kretsar innan man enkelt kan generera en Tbit/s. Så summa summarum, det är inte en källa utan *många*.

I telekomvärlden så är det här mycket tydligare, eftersom allt räknades i "antal talkanaler" redan från början (där vi i Europa naturligtvis hade en annan datatakt än i USA, bara för att djävlas...) Vi har ju en tendens att tänka på nätverkshastighet som "en" storhet, men i core-nät så rör vi oss ju alltid med aggregerad trafik från många samtidiga källor.
 
Jag inser i efterhand att min fråga var pundig, i synnerhet i ljuset av att jag själv suttit i telias routerlabb och skjutit trafik genom det som var en av de första implementationerna av mpls, mha ciscos då största routrar. Då använde vi också trafikgeneratorer som jag glömt namnet på, förutom en hel drös med linuxburkar. Till mitt försvar kan möjligen hävdas att det var 15 år sedan.....
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Till mitt försvar kan möjligen hävdas att det var 15 år sedan.....
Nej ;)
 
  • Gilla
-RB- och 1 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Jag inser i efterhand att min fråga var pundig, i synnerhet i ljuset av att jag själv suttit i telias routerlabb och skjutit trafik genom det som var en av de första implementationerna av mpls, mha ciscos då största routrar. Då använde vi också trafikgeneratorer som jag glömt namnet på, förutom en hel drös med linuxburkar. Till mitt försvar kan möjligen hävdas att det var 15 år sedan.....
Ni använde bl.a. annat hårdvarubaserad Chariot men lånade även mjukvarubaserad av någon annan :)
och mycket snack var det hur QoS och CoS sedan skulle införas i trafikklasser.
Jag kände en Mathias men han jobbade hos en Matilda.
 
Allvarligt talat så kommer det att behövas ganska många Gb/s till hemmen i framtiden.

Tänk bara när alla ytor i hemmen (väggar, tak, golv) samtidigt är ultra-högupplösande displayer med live-feeds från jordens alla hörn.

SF? Jag tror inte det.
 
AndersS skrev:
Ni använde bl.a. annat hårdvarubaserad Chariot men lånade även mjukvarubaserad av någon annan :)
och mycket snack var det hur QoS och CoS sedan skulle införas i trafikklasser.
Jag kände en Mathias men han jobbade hos en Matilda.
Där ser man........tyvärr öppnar du bara upp fler minnesluckor. Känner inte igen något matilda, var bara där ett halvår för mitt exjobb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.