Som vanligt svårt att avgöra vilket ämne frågan faller under. Mitt bekymmer uppstod iaf efter att överskåpen i köket hamnat liiite för lågt för att det skulle passa in med exakt fyra kakelplattor på höjden mellan bänkskiva och överskåp. Konsekvensen blir förstås att en jäkla massa plattor behöver kapas av och problemet - som jag ser det - är att det blir så ytterst lite som ska kapas, kanske 3-5 mm, att det blir svårt att använda en vanlig plattskärare för att kunna knäcka av dem. Hur fasen gör man bäst, helst utan att behöva jobba ihjäl sig?? En tanke kunde ju vara att kapa både översta och understa plattan ungefär på hälften. Dock vill jag gärna undvika detta, dels för att det blir dubbelt så många plattor som måste kapas och dels för att det helt enkelt inte blir lika snyggt.
 
en våtkap med mothåll? blir inga problem när man har styrningen av mothållet. annars får du kapa mer o av sluta med en täcklist högst upp
 
Annars funkar ju vinkelkap med diamantskiva. Du kan stå ute och kapa eftersom det dammar mycket.
 
Vinkelslip är en läskig maskin som åtminstone jag har svårt att lyckas köra med någon vidare precision. Bordskap blir förstås en dyrare historia eftersom jag inte äger eller kan låna någon sådan. Får kanske undersöka om det finns någon sådan till uthyrning!
 
Om du. Kommer dölja kanten med en mjukfog eller liknande mot skåpet är väl en vårkap det bästa, om du kommer ha något synlig och kräver perfektion så är handarbete och diamantkloss i principer enda som ger perfekt resultat. Våtkapen ger ju tyvärr en viss urflisning
 
600 spänn på biltema för en kakelkap löser biffen. Sätt kapet uppåt och hela plattor från bänkskivan och uppåt.
 
Jag håller med om att våtkap från Biltema/Jula är det bästa.

Men ett alternativ är att ta bort ca 5 cm på varje platta, och sätta en kakellist överst istället.
 
Ja, såg att Biltema hade en riktigt billig grej så det kanske får bli lösningen i detta fallet. Att det inte blir ett perfekt snitt får jag helt enkelt tåla. De sitter ju mot överskåpen ändå och kommer knappt synas! Då det rör sig om säkert fem meter kakelplattor på drygt en decimeter så blir det lite väl mycket jobb att göra det för hand med typ bågfil.
 
Det blir lika bra snitt på biltemas som på någon annan kap....
 
Jag är övertygad om att Biltemagrejjer dugergott och väl för detta engångsjobb. Tänkte mer utifrån vad "myrstack" skrev om handarbete för att åstadkomma perfektion.
 
Är det uppåt med överskåp kommer våtkapen duga gott. Kör på! Biltema funkar fint och alla billighetsmärkena producerar i princip lika maskiner.

Ska du kaps väldigt mycket med exakt samma storlek är det väl läge att antingen göra en jigg eller kolla på anslaget.
 
Ritsa plattan i kakelskäraren som vanligt, men bryt bort det som ska bort med kakeltången istället för att knäcka plattan. Går mycket fortare än våtkap, men lika bra resultat.
 
  • Gilla
bertildenstore
  • Laddar…
Det blir lätt dålig stämning när man kommer med tips som inte innebär att man behöver köpa en ny maskin....
 
  • Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Det blir lätt dålig stämning när man kommer med tips som inte innebär att man behöver köpa en ny maskin....
Jag har ju som jag ser det några livsuppgifter här på byggahus - hjälpa folk i trådar om brandskydd - ta ner förståsigpåare på jorden när det gäller el - hjälp folk som renoverar gamla hus med praktiska tips till skillnad från byggnadsvårdarnas drömmar och slutligen vara dryg mot alla som köper för mycket maskiner genom att ge tips på hur man kan göra med enklare verktyg. :)
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.