A
Jag satte den första spikläkten precis där betongplattan slutade. i vissa instruktioner är det där dom rekommenderara att den ska sitta.
Men har nu insett att det kommmer relativt nära marken.
Hur långt ned måste brädan sitta från spikläkten? kan jag låta den sticka ned 1 cm? det skulle innebära en lagom höjd mot marken
 
S
Har väl ingen betydelse bara den har fäste , se bara till att det är tätt på undersidan så det inte blåser in mer än det som ska ventilera bakom
Snedkap 45 grader med spetsen ytterst och lite färg eller olja underkant , går bra att få till med en bräda
att såga efter och 45 på sågen
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Enda begränsningen för spikläktens nedersta position är att panelen kan spricka om infästningen kommer för nära ändträet. Helst ska man försöka få spiken 100-150 mm upp från kanten. Förborra och försök fästa i den övre delen av spikläkten så går det säkert bra.
 
  • Gilla
skutten11
  • Laddar…
Det skall säkert gå bra att låta bräderna stick ned bara 1 cm över betongen fast det blir väl litet bättre om det blir 1,5 eller 2 cm. Mer än så behövs inte. Jag skulle snedkapa med ungefär 10-15 graders lutning. 45 grader blir så tunt att väder och vind äter upp överhänget i förtid.

Ingen nöd och ingen sorg det blir bra det där!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Jag kapade med ca 25 grader. Och med kapet hamnade panelen 10 mm under spikläkt. 2cm hade väl blivit perfekt men 1 är ju bättre än 0
Tack för svar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.