Tjommen som byggde huset försåg det med en väldigt märklig lösning i form av en plåtinklädd rektangulär "skorsten" som är öppen rakt ner mot vindsutrymmet. När jag ålade över takpannorna (finns inga steg att ta sig från ordinarie skorsten till den här) och kikade för några år sen såg jag att det ligger isolering nerproppad mellan träkonstruktionen som slutar en bit ovan tak och de ventilationsrör som går upp.

Nu har isoleringen stundtals varit blöt så vette katten hur bra den gör sig nytta för ändamålet. Försäkringsbolaget sa att det där inte är fackmannamässigt utfört. De som bytte tak har inte petat på detta utan låtit det vara.

Går då alltså tre rör upp genom taket, ett från badrummet, ett annat från källaren (verkar plomberat i botten så saknar funktion) och så en för avloppsutjämningen. Den sistnämnda har man i alla fall tillsett går genom taket på skorstenen. Men de andra två slutar två dm under med någon form av ventilationshuv. Sen är själva skorstenen utrustad med ventiler på sidan.

Känns inte som en bra lösning i längden med risk för fuktskador kring virket med tiden.

Jag hade HELST velat montera bort eländet, bygga till runt öppningen och lägga takpannor så man får två separata rör upp genom taket. MEN misstänker att man då lär riva bort en hel del råspont och pannor runt omkring.

En annan ide var att kapa ner höjden på skorstenen med nån vinkelslip så att ventilationsrören inte slutar sådär i ett halvslutet utrymme och sölar ner med kondensvatten i isoleringen och virket.

Vet inte om min fina skiss blir tydlig men två rör som slutar under plåten, ett som går genom och så har vi isolering runtomkring och träkonstruktionen där som jag misstänker sitter ihop med råsponten.


Vad skulle vara den bästa lösningen för den här galenskapen? Har ni några idéer? Eller vad man ska ta kontakt med för hantverkare?

Ordinarie takläggare verkar ha gått under jorden så där är det mörkt.
 
  • Schematisk illustration av värmeslingor mellan golvbjälklag i ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag brukar få sådana lådor av mina snickare..
Men det borde vara ett lock precis innan spirorören slutar, så dom får en egen ventilerad kammare.
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Jag brukar få sådana lådor av mina snickare..
Men det borde vara ett lock precis innan spirorören slutar, så dom får en egen ventilerad kammare.
Ett lock? Inte helt hundra på vad du menar. Det sitter som ventilationshuvar på båda rören (inte inritade dock)

Taket på skorstenen kan man liksom lyfta av vet jag. Har ju sett att der runnit kondensvatten ut genom ventilerna på vintern och frusit på. Såg inte så reko ut. Jag är ju lite på jakt efter eventuella risker för fuktskador då det på insidan finns gamla spår efter detta. (Vilket gör att jag itne begriper varför man inte gjorde nånting där vid takbytet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.