Tjenare!

Jag håller på nere i källaren med att byta avloppet. Jag behöver såklart såga upp golvet som är i betong. Det är ingen armering i det och själva "plattan" är ca. 150 mm tjock. Jag tänkte hyra en golvsåg till ändamålet.

Nu ligger avloppsrören precis bredvid en bärande vägg och jag vet inte om det är riskabelt att kapa upp golvet då?
Är det lugnt att kapa upp och gräva fram rören och fylla i igen utan att det riskerar att rasa? Eller behöver det vara en specifik längd i från själva väggen som man kapar upp?
 
S
Någon specifik längd finns nog inte. Går rören paralellt med väggen en lång sträcka eller bara runt en meter.

Är tveksam till att det skulle finnas någon risk, så länge du inte börjar gräva under själva väggen.
 
Det ligger parallellt med väggen men kanske några centimeter bredvid. Jag har bara en inspektionsbrunn att gå efter och den ligger precis parallellt med väggen så jag vet inte exakt.
Tänkte se om jag kan få tag på en golvsåg imorgon men jag kan ju alltid börja kapa 20 cm från väggen eller något för att se hur det ligger till. Hade ju inte varit för jävla roligt att kapa en ränna i källargolvet sen rasar hela huset hehe. Sannolikheten att det skulle hända kanske inte är så stor men man måste ju tänka efter lite så man inte gör några misstag.

EDIT: Missförstod frågan. Det går parallellt längst med hela väggen. Där är två öppningar i väggen där det sitter balkar i taket så det kanske inte är några större bekymmer att kapa just där?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.