Någon som har en bra idé hur man lättast sågar till tralllvirke på längden. Har nästan 20 m där min 28*120 trall är för breda. Dålig planering kanske, men då är faktum.

Sticksåg eller cirkelsåg, eller annat?
 
Bordcirkelsåg eller sänksåg med lång skena
 
har du inget annat än sticksåg eller cirkelsåg så skulle jag använt cirkelsågen och spänt en bräda över brädan som ska kapas, så att du får ett medhåll för sågen, då kan du såga spikrakt.
Annars är förslagen som SC Aero rekommenderar de bästa.
 
En trallbräda som ska klyvas är bara krånglig att köra i bordssåg eller med skena. Dessutom har du antagligen inget av dessa hemma i garaget. Ta en vanlig cirkelsåg med anhåll, ett synnerligen lämpligt verktyg för detta ändamål.

Har du inte någon cirkelsåg, åk till jula och köp den billigaste du hittar, kommer funka utmärkt.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
28mm trall finns säkert i smalare bredd än 120 så du kanske inte behöver kapa. Kolla brädgården.
 
Jag förmodar att om TS haft tillgång till en bordcirkelsåg så hade han inte frågat hur han skulle göra.

Cirkelsåg med anhåll blir utmärkt.

Börja inte krångla med att försöka spänna fast skenor att såga efter. Inte ens om du haft en sänksåg med en 4,8 m lång skena (eller hur långa dina trall nu är) så hade det varit en särskilt bra idé. Eftersom trallen inte är rak i sig så hade resultatet ändå blivit ett krokigt snitt.
 
Jag gjorde precis detta men kunde inte köra med anhåll eftersom husväggen inte var helt rak, så det skilde någon centimeter över en längre trallbit. Jag använde cirkelsåg från ohlson med wolfcraft universalskena, det gick bra men var lite knöligt.
 
P
Det heter klyva om man "kapar på längden" ;)

Cirkelsåg med anhåll. Lägg en till bräda bredvid/bakom den du ska klyva så sågen får lite stöd. Du klyver en bräda på ett par sekunder. Gissar att det är den innersta brädan som behöver klyvas så super exakt behöver det inte vara. Det vore en annan sak om det var inomhus-finsnickeri.
Skulle jag haft många brädor som skull klyvas skull jag lägga dom på släpet och köra ner till brädgården. Är man kompis så tar dom inget.... där har dom bandsåg, hyvel etc...
 
  • Gilla
David Sallander och 1 till
  • Laddar…
Eller ta med bräderna till brädgården å be dem klyva om du inte har prylarna... Sticksåg blir garanterat inte bra.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.