Jag har en 40mm tjock stavlimmad ekskiva jag behöver såga och få ett fint snitt.

Har precis investerat i en festos TS55:a, är det något jag bör tänka på för att få ett bra snitt eller är det bara att tuta och köra ? Skall jag t.ex köra den på full hastighet, skall jag trycka på ordentligt eller ta det försiktigt, etc ? Alla tips välkomnas. Jag har bara originalklingan (får dock tag på de andra om de är bättre för ändamålet).

Fråga två är sen vilket lim jag skall använda för att limma ek ? Funkar det med 'vanligt' trälim eller skall det vara något annat (i så fall vad) ?
 
Grattis till sänksågen, ett utmärkt köp som du inte kommer att ångra. Till den kom säkert en skena som styr sågen. Ställ in sågdjupet så att klingan precis går igenom skivan. Dvs. 40mm plus 3mm för att gå igenom plus den höjd styrskenan kräver. Då styrskenan har splitter skydd får du ett perfekt snitt på båda sidor så det spelar ingen roll hur du vänder skivan. Den klinga som medföljer fungerar för kapa (såga tvärs fibrerna) men inte för att klyva (såga längs med fibrerna) Till detta krävs en klyvklinga (kolla med affären där du köpte den). Om limning av trä kan man skriva många böcker, några "tumregler"
Vanligt vit lim (trä lim) fungerar till det mesta, om skivan skall användas i miljöer med fukt (kök) bör ett fuktsäkert trälim användas. Den stora frågan om lim handlar istället om hur du limmar, limma kant mot kant fungerar utmärkt och blir väldigt starkt, limma ändträ mot kant är lurigt, trä rör på sig och ändträ sidan kommer att röra sig annorluna mod kant sidan. Ändträ mot ändträ är i stort sett omöjligt att få starkt, kräver någon form att förstärkning som kex, lös not eller liknande. Ovasett är en ren, slät och väl passade yta ett måste, dom två ytorna som ska limmas måste "passa" perfekt mot varandra, dvs. ha en slät och rät sida. Påför limm på båda ytor, pressa samman och håll i press i minst 1 timma (så är du på den säkra sidan) Läs på limburken. Lycka till :)

Glömde! i manualen står det vilken hastighet sågen ska ha för olika material, om jag mins rätt är det full fart för trä.
 
  • Gilla
Tigger
  • Laddar…
Försiktig matning av sågen är också att rekommendera - finns ingen anledning att stressa. Om det är viktigt att snittet blir helt rent utan utslag vid "bortre änden" så är det bästa tipset att ha en träbit/skivbit av samma tjocklek, ordentligt tvingad mot din skiva som du sågar in i - då får du en perfekt utgång också.

Som Thomas skriver får du i princip lika fin ovan som undersida om du använder skenan, men jag vänder nästan alltid finsidan nedåt ändå - just in case :)
 
En fördel med att ha finsidan neråt är att man inte riskerar att få utslag på den sidan om klingan där man inte har skenan om det nu är så att man vill använda avsåget också.
 
Jag antar du ska kapa skivan, dvs såga tvärs fibrerna, då duger standardklingan bra. Ska du klyva, dvs såga längs fibrerna, bör du skaffa en klyvklinga med färre tänder. Ek bränner ganska lätt så försök hålla sågen i rörelse framåt hela tiden och se till att du har en bra dammsugare för spånutsug påkopplad.
/B
 
  • Gilla
Tigger
  • Laddar…
bengtn skrev:
Jag antar du ska kapa skivan, dvs såga tvärs fibrerna, då duger standardklingan bra. Ska du klyva, dvs såga längs fibrerna, bör du skaffa en klyvklinga med färre tänder. Ek bränner ganska lätt så försök hålla sågen i rörelse framåt hela tiden och se till att du har en bra dammsugare för spånutsug påkopplad.
/B
Det blir både och faktiskt. Kapsnitten gick bra, nöp lite på slutet men det beror mer på att jag hade lagt bockarna lite fel. Har en CT Mini, den hanterade spånen utan problem. Skall se till köpa klyvklingan.

Kommer limma dem på längsledden, skall se till följa tipsen i tråden.

Tack för alla tips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.