Jag skulle jacka ur en bit ur syllen på uthuset då den även agerar tröskel modell hög. Biten som ska jackas ur är ca 10cm hög och 80cm lång. Glad i hågen tar jag den batteridrivna tigersågen, men det fungerade inte alls pga batterierna. Så, fram med den nätdrivna diton. Efter 15 blad hade jag åstadkommit ett v-format jack med ett djup och bredd på ungefär 5cm. Med andra ord så verkar tigersåg inte vara någon bra lösning. Tröttnade och hämtade motorsågen. Nyservad, nyslipad kedja mm. Den tuggar lite bättre än tigersågarna men fortfarande går det extremt långsamt i den stenhårda eken. Jag gav och upp och ställer mitt hopp till att någon här kan rekommendera en eller flera bättre maskiner. Så förslag mottages tacksamt!
 
Det verkar som om du har något slitande, t.ex. sand eller grus som förstör skärpan hos dina verktyg. Vassa verktyg sågar genom ek på nolltid. Mitt förslag är att använda verktyg med hårdmetalleggar. Det finns tigersågsblad med hårdmetalltänder. De är relativt dyra och svåra att få tag i, men skulle vara mitt förstahandsval. Cirkelsågsklingor med hårdmetalltänder är betydligt lättare att hitta. Det är uppenbart att det är svårare att komma åt med cirkelsåg.
 
Om det bara ska tas ur och slutresultatet inte behöver vara jämt och snyggt kan kanske klyvkilar vara ett alternativ.
 
Tack för svar! Det hade mycket väl kunna vara något slitande, men jag provade (efter jag läst ditt inlägg) att såga upp en bit ek med en diameter på 45cm med motorsågen utan att ha vässat kedjan och den skär fortfarande utan problem. 10 av de 15 tigersågbladen jag förbrukade igår hade hårdmetalltänder. Får prova med cirkelsågen när jag får hem HM-klingor.

En fundering jag haft är att sätta en tungstenslipskiva på vinkelslipen. Känns som om en sådan skulle riva rätt bra. Vad tror ni?
 
Förbrukade du tio blad med hårdmetalltänder? De kostar ju närmare 400 kronor stycket! Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med några fler råd. Syllen verkar var gjord i något material som jag inte känner till.
 
Jag är 99% säker på att det är ek då det ser ut som ek, luktar som ek, känns som ek samt att det använts till mycket annat i uthuset så som takstolar, mellanväggar, reglar mm.

400kr styck? Jag köpte ett hundra stycken och det priset är inte i närheten av vad jag gav.
 
har du köpt 100 tiger blad för mindre än 400kr så förstår jag att dom inte klarar.
Har själv försökt såga ek med Biltema blad utan framgång, gick mycket bättre med Dewaltblad som kostade kanske 40kr st eller så.

Cirkelsågen kan nog bli ett bra alternativ, akta dig för kast bara
Annars kanske du kan sänka ner syllen djupare
 
Alltså styckpris på bladen, inte hundra styck för under 400. Det är DeWalt-, Hilti- och Lenoxblad jag köpte.

Hur menar du Nimajneb med att sänka syllen?
 
1337 skrev:
Alltså styckpris på bladen, inte hundra styck för under 400. Det är DeWalt-, Hilti- och Lenoxblad jag köpte.

Hur menar du Nimajneb med att sänka syllen?
Antingen att sänka ner hela syllen 5cm men då huset verkar vara byggt kan det bli lite svårt kanske.
Andar varianten är att höja marknivån utanför 5cm..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.