Hur ska man böra sig åt för att kapa stora golvklinkers på bästa sätt.

Jag har 6st 60x60plattor Men jag behöver 6st 60x40 plattor. Jag behöver alltså kapa bort 20cm på varje platta. Plattorna ska sitta över en köksbänkt. Den kapade snittytan tänkte jag vända nedåt bänken. Så den kan man till viss del dölja i mjukfogen mellan bänk och klinkerplatta.

Vinkelslip dammar ju så frukansvärt så jag drar mig för det.

Ändamålsenliga kap eller sågprodukter som tar så stora plattor är ganska dyra.

Är det någon som har ett bra förslag?

En följdfråga: Om jag kapar med vinkelslip så kommer jag garanterat behöva jämna till kanten efteråt. Vad ska man använda då? Vad ska man slipa med alltså. Jag har tidigare haft något slags nät som var mkt bra att slipa med. Men den produkten hittar jag inte längre i handeln.
 
S
Se efter om du inte ska starta från botten , då kommer den jämna kanten mot bänken och kapade i överkant , det går lättare att dölja den då , blir den kapade mot underkant är det svårt att få det bra
Plattan blir alltid lite taggig och småflis går ur
 
Uppåt gränsar det bara mot slät vägg. Så där vill jag inte ha någon kapad kant.
 
Sådan plattor kräver ett sågbord med vattenkap om det ska bli bra.
Och precis som Skutten säger, ska du inte ha den kapade delen neråt, för även om du har den bästa av kapar, kan det skilja ngn mm på plattorna i ändarna eft kapning, och det döljer du inte med fog!
Och väljer du att kapa själv med ngt annat kapverktyg kommer det def att bli en sned och frasig kant!
 
Ring till någon plattsättare och fråga om dom kan kapa plattorna i rätt mått åt dig. Kanske kostar lite fredagsfika :)
 
  • Gilla
TSR
  • Laddar…
S
OK det brukar samlas en del skit på kanten som är svårt att få bort , det är i kök och då kommer det att bli matfett även där , en del lägger en sned latexfox och målar den som väggen
Klart har du egna ideer om hur du vill ha det , men du frågar och vi svarar sen upp till dig
 
Bästa förslaget hittills verkar vara att hyra en klyv/knäck,eller vad de nu heter. Det var ju mkt billigare än prisindikationer jag tidigare fått.

Om man nu ska såga. Hur bär man sig åt för att såga precis hela vägen. Hur gör man för att inte plattan ska spricka den lilla sista biten när man sågar? En 60x60-platta som hänger ihop med typ bara en cm spricker väl? Även om man sågar från två håll så verkar det lite bökigt.
 
O Olf Oggler skrev:
Bästa förslaget hittills verkar vara att hyra en klyv/knäck,eller vad de nu heter. Det var ju mkt billigare än prisindikationer jag tidigare fått.

Om man nu ska såga. Hur bär man sig åt för att såga precis hela vägen. Hur gör man för att inte plattan ska spricka den lilla sista biten när man sågar? En 60x60-platta som hänger ihop med typ bara en cm spricker väl? Även om man sågar från två håll så verkar det lite bökigt.
Sågar försiktigt och håller ihop den kapade änden men det enklaste är nog modellen större såg där plattan ligger still och du rör sågklingan
 
O Olf Oggler skrev:
Bästa förslaget hittills verkar vara att hyra en klyv/knäck,eller vad de nu heter. Det var ju mkt billigare än prisindikationer jag tidigare fått.

Om man nu ska såga. Hur bär man sig åt för att såga precis hela vägen. Hur gör man för att inte plattan ska spricka den lilla sista biten när man sågar? En 60x60-platta som hänger ihop med typ bara en cm spricker väl? Även om man sågar från två håll så verkar det lite bökigt.
Den jag länkade till har just den fördelen att plattan ligger fast och det är sågen du rör framåt. Mycket lättare att få precision och slippa ev spännigar som ökar risken för att plattan spricker el flisar.

Kostade knapp 200 kr per dygn sedan tillkommer kostnad för klingan.
 
S
Där har du nöten i en ask , omöjligt att på fri hand att få till det , vill gärna gå bort en bit
som toolman77 skriver ,plattan still sågen rör sig plattan ska helst spännas fast absolut plant
på båda sidor om skärningen , får inte röra sig ens 1/10 delar
 
Men om man ritsar knäcker med en sådan där guidad rits/knäck-apparat så får man väl ett fint snitt längs med hela sträckan? Eller blir det mkt svinn? Är det stor risk att misslyckas?
 
S
Så stora plattor har jag inte ett att dom knäcker , det är lång sträcka som ska knäckas på en gång absolut lika utmed sträckan , dom stora pojkarna sågar dom storlekarna
Små plattor upp till 300X300 går skapligt att knäcka , men det går bitar bort och snett på en del av dom med
Till syvenes är det tjockleken som bestämmer om det går att knäcka elller såga
tunna spricker lätt , tjocka knappt att knäcka
 
Om det nu är okonventionellt att knäcka så stora plattor. Varför finns det redskap för det?

De här plattorna är 1cm tjocka.

Borde det inte funka att knäcka dem om man ritsar noggrant och flera gånger?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.