Hej!

Jag håller på att göra i ordning i skogen på gården för att göra plats för att kunna backa in båttrailer.

Det ända som återstår är två riktigt stora stenar som jag ej lyckats få bort. Dem sticker upp lite drygt 5 cm.

Är det någon som vet om detta går att kapa ned till marknivå med en vinkelsplip och rätt kapskiva?

Tacksam för svar!

/Tobias
 
Burde gå helt fint det.
 
Stenskiva på sen höselskydd och andningsmask (gärna brillor också) så är du på gång. Skär parallella spår som du sedan knackar sönder emellan så går det på någon timme beroende på storleken.

En STOR fördel är en storrondell.
 
T
Det går alldeles utmärkt. Använd en klinga med tvärgående spår i, inte en hel klinga.

Glöm inte att spola av grannens bil efteråt.
 
Eller borra hål och använd snigeldynamit!
 
  • Gilla
Choppedinhalf
  • Laddar…
Jag hade några hela kapskivor hemma för sten. Är det stor skillnad på såna med tvägående spår i än de som är hela?
 
Jag tror de menar om du använder diamantskivor, har du inte diamantskivor är det inga spår.
Har du diamantskiva så är den utan spår till för våtkapning sa försäljaren på Beijer till mig iaf.
 
Och har du inte diamantskivor så är dom snart nerslitna så då kan du åka och köpa rätt skiva ;)
 
Gör ren vinkelslipen efteråt också...
Stenmjölet har tendens att ta kol på dom. ;)
 
diamantskiva är grejjen

... för att slipa det otroliga dammandet låt en vattenslang stå och spruta i spåret...
man kanske förstör en och annan vinkelslip.... men det är bättre det än lungorna....
 
M
De tvärgående spåren är väl till för att skivan skall kunna expandera utav värmen utan att vrida sig på ngt sätt? Absolut bäst om du ska köra länge med vinkelslipen...
 
T
Om vi ändå är inne på att ge vettiga tips så kan jag tillägga att när man kör klingan för varm så börjar den vobbla och när den sedan kallnar så behåller den den vobbliga formen och snitten blir genast dubbelt så breda.

För att undvika ovannämnda problem så kan du försöka att inte forcera kapningen. Om du har långa snitt så kan du ta upp maskinen då och då och köra den lite i luften. Kapa en sten, stäng av, ta fram nästa sten, märk upp och kapa sedan igen. På så sätt får både maskinen och klingan längre livslängd.

Var noga med att hålla klingan rakt i snittet så att du inte tiltar eller vrider den mot snittets kanter, eftersom det sliter onödigt mycket på klingan och snittet blir fult.

För att få snygga snitt, märk upp och rispa sedan ett par millimeter djupt med klingan längs hela snittet istället för att kapa på en gång. Det kanske är psykologiskt men det gör det lättare att få långa snitt raka.
 
  • Gilla
Bygger i betong
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.