Hej igen.
Jag behöver ta ner en spånskiva på befintlig vägg. Problemet är att den försvinner in bakom väggarna i hörnen (troligtvis tillbyggdaväggar).
Jag behöver alltså på något sätt kapa spånskivorna längs väggarna. Funderade på vinkelslip men känns som stor risk för kast så nära ojämn träpanel. Alternativet som jag kommer på är att sega igenom med tigersågen.
Nån annan lösning som gör susen?
Skadad hörn vägg, trasigt trä, mönstrad tapet och vent, behov av reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn där trä och tapet möts; möjligen under renovering eller ofärdigt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhushörn med trä och tapet, textinstruktion "kapas här", renovering indikeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
J joppz skrev:
Hej igen.
Jag behöver ta ner en spånskiva på befintlig vägg. Problemet är att den försvinner in bakom väggarna i hörnen (troligtvis tillbyggdaväggar).
Jag behöver alltså på något sätt kapa spånskivorna längs väggarna. Funderade på vinkelslip men känns som stor risk för kast så nära ojämn träpanel. Alternativet som jag kommer på är att sega igenom med tigersågen.
Nån annan lösning som gör susen?
[bild] [bild] [bild]
Vad talar emot tigersågen här?
 
J
Hur fint snitt behöver du? Går såklart med tigersågen men risk att det blir ganska ojämnt. Om det bara är spånskiva funkar ett multiverktyg utmärkt eller kanske bara en manuell handsåg med flexibelt blad.
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Har behövt krångla med just detta problemet till och från hemma hos oss: Multiverktyg funkar bra, men det tar rejält med tid att göra ett snitt på 240cm. Alternativet är en handsåg som du drar mot dig, tänk japansåg!
 
hsd
Vanlig fogsvans
Eller om det ska vara maskin så finns det sågklinga till vinkelslipen
 
Tycker att det ser ut som treetex och det har vi sågat dels med japansåg och dels med multiverktyg. Båda går lika bra och ger fina snitt. Det som gör det lite knepigt här är väl vinkeln. I sådana här situationer brukar vi ta multiverktyget och såga lite snett inåt om det går att förstå, så att man får plats med själva verktyget och händerna.
 
  • Gilla
Treutqvist
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Tycker att det ser ut som treetex och det har vi sågat dels med japansåg och dels med multiverktyg. Båda går lika bra och ger fina snitt. Det som gör det lite knepigt här är väl vinkeln. I sådana här situationer brukar vi ta multiverktyget och såga lite snett inåt om det går att förstå, så att man får plats med själva verktyget och händerna.
Då du verkar ha koll på materialet så frågar jag här. Vi har problem med lukt, luktar typ instängt. Skivmaterialet (treetex) är mjukt och jag inbillar mig att det kan vara orsaken till lukten. Kan det vara så?

Jag tänkte också på att såga i vinkel, så maskinen får plats, fast med vinkelslip, men är orolig för slag/kast. Vad tror ni?
 
Treetex kan definitivt ta åt sig lukt och fortsätta lukta även om källan till lukten är borta men det kan mkt väl vara ngt annat som luktar också. Vi hade en liten, liten fläck med möglig isolering i ett golv som var upphov till dålig lukt. Det luktade inte alltid och det var helt omöjligt att säga var lukten kom i från. Vi trodde att det var från gammal treetex och ett tag att det var från taket men så när vi öppnade ett golv för att dra avloppsrör hittade vi stället och nu är lukten helt borta. Det var nog när det drog i grunden som lukten kom upp i otäta springor på olika ställen beroende på var det blåste i från.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.