Hej!

I all invändig renovering av groventren så har jag börjat fundera på montage av den nya ytterdörren.

Då golvet i groventren idag ligger 10cm lägre (gammalt oljetanksrum) så har vi avsikt till våren att bila bort befintlig platta, isolera och gjuta nytt. I samband med detta kommer vi nog bila bort plattan i innanliggande rum också för att göra samma procedur där men även för ett visst stambyte.

Men åter till frågan. Dörrhålet i ytterväggen är idag 100x200cm, men dörren är en 100x210cm dörr där 10cm går under den invändiga plattan.

Den nya dörren vi köpt mäter 100x200cm, så om vi gjort ett byte rakt av så hade det inte varit några konstigheter. Men nu kommer då problematiken, vi vill ju höja det invändiga golvet med 10cm.

Det gör att Dörrhålet då blir 100x190cm och så saknas det 10cm. Min tanke är om det är möjligt att kapa nuvarande 14x25cm (BxH) siporexbalk på höjden. En något försänkt tröskel kan jag leva med men några 10cm är jag inte intresserad av.

Hur mycket vågar man kapa på höjden? Kan man förstärka balken på något vis? Tex såga 2 spår, ett invändigt och ett utvändigt och föra in Plattjärn som förstärkning?

Ett annat alternativ är att byta ut balken mot en leca och då vinna 5cm men det kräver att allt ovanför dörren måste muras om och det är jag inte så sugen på..

Tilläggsinfo är att det är isolerat papptak och takstolen som är ovanför dörren mäter 5x18cm.

Några tankar?
Vit ytterdörr med frostad glasruta i ett vitmålat tegelväggshörn, under en siporexbalk, bredvid en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har kikat vidare och hittat något som hette H+H multibalk som är en sorts siporex balk om jag inte är helt fel på det?

Den mätte i vilket fall 125mm på höjden, någon som vet om den gett tillräckligt med stöd?
 
Jag tycker du ska undvika att knapra på lättbetongbalken. Ingen vet hur den är uträknad och vad den innehåller. Det är bättre att utgå från de laster som är aktuella. Vad jag kan läsa ut av bilden är det bara två takreglar/takstolar. Om du kan visa en sektion på den aktuella delen av huset bör man kunna räkna ut de två punktlaster som belastar balken idag, och med hjälp av de uppgifterna se vilka som är de bästa alternativen.
 
Okej!

Finns tyvärr inga original ritningar kvar men att smacka ihop en utifrån vad jag själv vet borde la inte vara så svårt?

Kan lösa det till imorgon så kan vi se om det gör någon klokare :)
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Jag hade inte kapat i balken. Ta en lägre dörr.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Jag hade inte kapat i balken. Ta en lägre dörr.
Lägre? Dörren ligger redan i garaget och en dörr under 200cm (dörrblad 193ish cm) är inte aktuellt... Vill inte bocka mig varje gång jag går in :sweat:
 
Handritad skiss av takkonstruktion med måttangivelser och materialdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Duger detta @justusandersson? :)
 
Jag antar att nocken har stöd av en vägg? Är det snözon 1,5 där du bor? Vad är c/c avståndet mellan takbjälkarna? Jag räknar på det lite senare idag.
 
Snözon 1.5 stämmer bra!

Cc 85 mellan takbjälkarna och de väggarna jag ritat in är båda bärande :)
 
Det är troligen stor risk att balken har armering i underkanten, och att hållfastheten minskar mycket om du kapar den armeringen. Däremot så kanske det går att byta ut balken mot en klenare.
 
Det är ju bara en takbjälke som ligger på den fria delen av lättbetongbalken idag. Denna takbjälke representerar en punktlast på ca 5,2 kN. Om man för säkerhets skull antar att den ligger mitt på öppningen (= störst påverkan) så kan du ersätta lättbetongbalken antingen med en träregel, 45x120 C 24, eller en stålbalk i form av ett VKR rör 70x40 med 4 mm godstjocklek. Det finns fler alternativ, men det rör sig inte om några stora pjäser.
 
Först och främst, stort tack!

Det borde ju då rent krasst bara vara att sätta en stötta under takbjälken och sedan jacka ur nuvarande siporex och föra in den nya, då fördelaktigen stålröret och sedan bara mura fast det?

När det fått stå ett par dagar så ska man då om jag inte tänker helt fel kunnat såga i balken till den höjden jag vill ha utan bekymmer? På så vis slipper jag dessutom mura om det ovanför?
 
Ja, det borde kunna göras på det sättet.
 
Eller tycker ni detta tillvägagångssättet är bättre?

Stötta under de berörda takbjälkarna.
Fräsa/borra loss nuvarande balken samt de 2-3 blocken som ligger uppe på.
Mura på ca 10cm bitar på upplagen.
Lägga in en 45x145 i mitten dikt av mot takbjälkarna.
Kapa gamla balken så man får 2st 50x250 bitar.
Sedan kapa till dessa på höjden till 150mm, på så vis borde armeringen i underkant bli intakt (?) och mura dit de utanpå regeln.
 
  • Gilla
Fady
  • Laddar…
Det senare blir nog snyggare.
 
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.