I några badrums/kakelbroschyrer har jag sett att man kapat större plattor för inpassning runt stora runda fönster. Kapet är alltså inte rakt utan runt.

Hur går detta till rent praktiskt?
 
Ja det finns kakelskärare som kan kapa runt. En sån skärare kostar ca 8000:- + moms. Tror inte dom finns att hyra. Med den jag har kan man göra cirklar på mellan 300mm- 3000mm.
 
Elias, hur ser en sådan skärare ut? Den kan ju inte ha klinga eller? Det vore ju konstigt om det inte gick att hyra på Cramo eller motsv, speciellt om den inte är dyrare än så. Var finns du och din maskin?

Immo - jag är lite sccheptisk till sådana där blad - är det någon som testat?
 
Vinkelslip och slät diamantskiva. Håll slipen något vinklad så blir det finfint. Du får öva på några plattor.

...och sedan kan jag ju påpeka att man MÅSTE ha en blå Bosch för att resultatet skall duga. ;)
 
...och sedan kan jag ju påpeka att man MÅSTE ha en blå Bosch för att resultatet skall duga.
Då har jag nog haft en jäkla tur för jag har använt en billig vinkelslip av modell no-name... Men visst, det är lätt att plattorna spricker, fast det gör de kanske inte om man har en blå Bosch? ;) ;)

Mvh
Thomas :)
 
Min vattenkylningsmoddade Ferm kan säkert komma till användning..... Den är ju dessutom BLÅ. ;)
 
Gå in på www.byggtillbehor.se och kolla under kakelskärare. Montolit slalom heter skäraren.

Sist jag kollade med cramo så hade dom den inte, men det kan ju hända att dom har tagit in den i sortimentet.

Snittet blir mer exakt med en skärare än med vinkelslip tex kan man lägga in en cirkel i väggen eller golvet och få en snygg och exakt fog.
 
Vi har figursågat kakel med ett kakelsticksågsblad och det har gått alldeles utmärkt. Sticksågen var av "no name"-typ.
 
Jag körde för hand med bågfil + ett kakelblad, vilket funkade ok för eluttagen. Lite jobbigt var det med det italienska pansarkaklet, men trägen vinner! 8)
 
Hmmm... jag har mindre bra erfarenhet av sticksågsblad för kakel, jag tyckte att de var riktigt värdelösa. Troligen berör det på vad man har för sorts kakel. Jag har dock ingen aning om i fall mitt var speciellt hårt. Jag vet att det är italienskt och att det gick åt ett gäng kakelborr innan jag hade fått upp inredningen...

Mvh
Thomas :)
 
ClasseClas skrev:
Jag körde för hand med bågfil + ett kakelblad, vilket funkade ok för eluttagen. Lite jobbigt var det med det italienska pansarkaklet, men trägen vinner! 8)

Ok, mitt runda fönster är en meter i dia så då har jag ju typ 3,14 meter att såga. Trägen lär dö på kuppen.

Ska forska lite i vinkelslipandet tror jag.
 
MathiasS skrev:
Trägen lär dö på kuppen.
...eller Boschen. ;D
 
sticksågsblad har fungerat kanon för mig. MEn det beror säkert mer på vilken kakelhårdhet man har än på maskinfärg.

Jag tror dock att man bör ha en sticksåg med variabel fart, alltså inte en 99 kronors maskin från bauhaus.
 
Billig ferm med diamantskiva har funkat många gånger för mig, sällan att plattor spricker, Glöm inte skyddsglasögon!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.