Hej!

Jag är i farten med att renovera vårt staket och har ny fått bort allt trä, men järnbultarna sitter fortfarande kvar i staketstolparna. Dessa har rostat så de går inte att skruva loss. Jag tänker därför kapa dessa på något sätt, har provat med bågfil men tar alldeles för lång tid. Vad skulle ni rekommendera för tillvägagångssätt för att såga ca 80st rostiga bultar med en diamter på 8mm? Vinkelslip?

Stort tack för er hjälp!
 
Tigersåg (y)
 
richardtenggren
Vinkelslip eller tigersåg.

Annars kanske du kan grunda med lite krypolja för att sedan lossa dem med nycklar?
 
Tack för snabba svar! Om jag sågar med tigersågen, tror ni det funkar även om bulten inte är fixerad utan hänger lite dinglande i stolpen?
 
WzOn WzOn skrev:
Tack för snabba svar! Om jag sågar med tigersågen, tror ni det funkar även om bulten inte är fixerad utan hänger lite dinglande i stolpen?
Ta en polygrip el tång och håll fast.. kapa gör du med den andra handen..
 
Bäst om ni är två då går det mycket snabbt. En håller med tång den andre drar vinkelsipen. Man ska inte köra vinkelslip med bra en hand.
 
Mazen Mazen skrev:
Ta en polygrip el tång och håll fast.. kapa gör du med den andra handen..
Funkar det att använda tigersåg med en hand? Ett verktyg jag aldrig fått bekanta mig med
 

Bästa svaret

Vad är det för fel på den gamla hederliga bultsaxen då?
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
V vedklyv skrev:
Vad är det för fel på den gamla hederliga bultsaxen då?
Funkar det på 8mm bult?
 
Ja det funkar med bultsax och fort går det.
Inga gnistor eller oljud.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
WzOn WzOn skrev:
Funkar det på 8mm bult?
Om det inte fungerar så har man en för liten bultsax...........
 
  • Gilla
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
Varför hålla på med onödigt arbete, med vinkelkapar och tigersågar, bultsax är det ultimata verktyget vid sådana här tillfällen. Intet ont om tigersågar och vinkelkapar, de kan behövas vid andra tillfällen. För säkerhets skull provklippte jag en M8 gängstång med min knappt halvmeterlånga bultsax, (inköpt på loppis för 20-kronor), för att kunna ge dig ett bra råd. Om du ska återställa staketet i samma skick som det var innan, behöver du inte använda M8, det räcker med M6 el.1/4 tum. Men använd då varmförzinkad, (varmgalvad) vagnsbult, mutter och bricka. Absolut inte elförzinkad med 6-kantskalle, de rostar på ett par år. Borra för skruvdimensionen, sedan slår du in 4-kanten under den kupiga skallen i träet, då behöver du inte hålla emot på skallen.(Gör nu som "pappa" säger så blir allt bra). Skulle du fortfarande tvivla, köp då en burk Zinkpasta, smeta på bulten innan du drar på muttern. (Då har du både hängslen och svångrem).
 
richardtenggren
Men om TS nu har en vinkelslip är det ju inte så att det är en tidsbesparing att åka och köpa en bultsax.

(Din gängstång är troligen 4.4, vagnsbulten är troligen 5.6, det borde innebära att det krävs ca 25 % mer kraft för att klippa, är den av 8.8 behövs den dubbla kraften. )

Kupolmutter är kanske en snyggare lösning.
 
Redigerat:
richardtenggren richardtenggren skrev:
(Din gängstång är troligen 4.4, vagnsbulten är troligen 5.6, det borde innebära att det nevös ca 25 % mer kraft för att klippa, är den av 8.8 behövs den dubbla kraften. )
Ät mer gröt så rår du.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.