K
Ska ge mig på att flytta en radiator i garaget till våren. Vad tror ni om att kapa rören utan att tömma systemet? Tänker mig att jag snabbt trycker på en pressskarv med stängd kulventil på. Kommer det vara möjligt att genomföra? Är 1 bars tryck för högt för att det ska funka? Rören är utanpåliggande och garaget är lägsta punkten.

Vill undvika att behöva lufta alla radiatorer samt undvika nytt syrerikt vatten i systemet.
 
Hej,

Nja det kommer inte att fungera något vidare. finns det inga avstängningar mot garaget?
 
Om du släpper trycket först så går det ju att genomföra men det bli blött så klart.

Om du inte har glykol i systemet finns det annars rörfrysningsapparater som skapar en liten ispropp som gör att man kan arbeta obehindrat utan att tömma.
 
K klippor skrev:
Ska ge mig på att flytta en radiator i garaget till våren. Vad tror ni om att kapa rören utan att tömma systemet? Tänker mig att jag snabbt trycker på en pressskarv med stängd kulventil på. Kommer det vara möjligt att genomföra? Är 1 bars tryck för högt för att det ska funka? Rören är utanpåliggande och garaget är lägsta punkten.

Vill undvika att behöva lufta alla radiatorer samt undvika nytt syrerikt vatten i systemet.

Jag släppte trycket helt på mitt, stängde ventilerna på radis och lyfte av. Det är svårt att göra utan att det inte kommer lite vatten. Är rören horisontella ökar svårigheten. Är det äldre rör så är det förvånande hur mycket vatten de innehåller.
 
Sittställning
K klippor skrev:
Ska ge mig på att flytta en radiator i garaget till våren. Vad tror ni om att kapa rören utan att tömma systemet? Tänker mig att jag snabbt trycker på en pressskarv med stängd kulventil på. Kommer det vara möjligt att genomföra? Är 1 bars tryck för högt för att det ska funka? Rören är utanpåliggande och garaget är lägsta punkten.

Vill undvika att behöva lufta alla radiatorer samt undvika nytt syrerikt vatten i systemet.

Släpp trycket och stäng av cirkpumpen. Du behöver inte tömma hela systemet för att ta bort trycket.
 
Går om du tar tömmer systemet, stänger av cirkulationspumpen och sätter koppling en ända i taget. Tänk sugrör.
Bäst om man är två, radiatorer kan som sagt hålla mycket vatten och en tumme extra att hålla för är aldrig fel
 
Sittställning Forlowt skrev:
Släpp trycket och stäng av cirkpumpen. Du behöver inte tömma hela systemet för att ta bort trycket.
nä men du har väl ändå tyngden av vattnet som gör att det kommer att ta sig ut genom öppna rör.........
 
Jag har gjort det där ganska många ggr då jag efterhand har monterat radiatorer.
Stäng av cirkpumpen.
Släpp trycket.
Stäng alla radiatorer (termostat och retur), obs notera var returen stod.
Sen kapa röret och ha ett gäng handukar och kastruller.
Normalt, beroenmde på systemet, så kommer det kanske en liter eller två.
 
  • Gilla
Sittställning och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
S Stefan1972 skrev:
nä men du har väl ändå tyngden av vattnet som gör att det kommer att ta sig ut genom öppna rör.........

Så stäng cirkpump och expansionskärl och bråka bara vattnets egna tygnd. Luft måste komma in någonstans också så det lär inte spruta som det annars hade gjord med tryck och pump. Eller !?!?
 
K
Tack för alla svar. Får nog bli så att jag släpper trycket och riggar en sopsäck under kapstället.
 
Sittställning Forlowt skrev:
Så stäng cirkpump och expansionskärl och bråka bara vattnets egna tygnd. Luft måste komma in någonstans också så det lär inte spruta som det annars hade gjord med tryck och pump. Eller !?!?
nej såklart inte men det kan rinna duktigt för det om det finns en del vatten. Vanligtvis slutar det inte rinna förrän det är tomt heller.
 
K klippor skrev:
Tack för alla svar. Får nog bli så att jag släpper trycket och riggar en sopsäck under kapstället.
Glöm inte att stänga radiatorer, då bråkar du bara med vattnet i rören och inte hela systemet. Det gör stor skillnad.
 
  • Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
C
K klippor skrev:
Vad tror ni om att kapa rören utan att tömma systemet?
I vår BRF har vi framgångsrikt använt frysning. Det är nog enda sättet om avstängningsventiler saknas.
 
Sittställning
S Stefan1972 skrev:
nej såklart inte men det kan rinna duktigt för det om det finns en del vatten. Vanligtvis slutar det inte rinna förrän det är tomt heller.
Enbart om man lämnar det öppet och står och glor vilket inte Ts sa han skulle göra ;)
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Dimension på rör bör väl också spela in? Min cirkulationspump har lagt av, men det cirkulerar bra ändå. Som jag har förstått det beror det på att jag har rätt grova rör. Och en flaska rinner det ju ur trotts att det inte är hål i botten. Frågan är om det sker samma med grova rör om man kapar dem? Jag har själv inte testat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.