Behöver ta bort rören till vänster och oplugga. Detta är värmerör som går till alla radiatorer, rören får jag till 18mm i ytterdiameter.
Vad är bäst metod och vad behöver jag.
Det är vinklade skarvkopplingar som synes. kan jag skruva lös rören till vänster och skruva dit en plugg ist?
eller bör jag kapa rören på "höger sida" på andra sidan väggen rakt av och plugga där ist?

Ett skadat rör och koppling genom gardin, behöver reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard.
Jag tycker det ser ut som vanliga VA-klämringskopplingar och då kan du ju använda deras proppar. Vill du spara rören som dom är kanske det är klokt att köpa två nya muttrar också.

Vill du vara 100% säker på om det är va så får du skrapa bort lite av färgen.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Jag tycker det ser ut som vanliga VA-klämringskopplingar och då kan du ju använda deras proppar. Vill du spara rören som dom är kanske det är klokt att köpa två nya muttrar också.

Vill du vara 100% säker på om det är va så får du skrapa bort lite av färgen.
Just dom rören som är nu till vänster ska bytas men det ska nya rör senare då det ska dras annorlunda på andra sidan.
Så om jag förstår det rätt är det bara skruva på pluggar på själva vinkelkopplingen med invändig gänga, ändarna ser ut att ha gängor.
 

Bästa svaret

Rickard.
Nej du behöver en så här https://www.rinkabyror.se/artikel/va-propp-18/
Den sätter du istället för röret och klämringen, skruva lös muttern och ersätt med ny eller såga lös den gamla.

Nu får någon rätta mig om jag har fel men jag är rätt säker på att 18mm VA inte har "rör-standardgänga".
 
  • Gilla
TheGame
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Nej du behöver en så här [länk]
Den sätter du istället för röret och klämringen, skruva lös muttern och ersätt med ny eller såga lös den gamla.

Nu får någon rätta mig om jag har fel men jag är rätt säker på att 18mm VA inte har "rör-standardgänga".
Ok då förstår jag vilken typ av propp jag behöver :)
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Och inget lin eller grejs. Lite glidmedel kan dock vara bra.
 
  • Gilla
TheGame
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Nej du behöver en så här [länk]
Den sätter du istället för röret och klämringen, skruva lös muttern och ersätt med ny eller såga lös den gamla.

Nu får någon rätta mig om jag har fel men jag är rätt säker på att 18mm VA inte har "rör-standardgänga".
Hej en fråga till.
Nya muttrar är det denna jag ska välja
https://www.rinkabyror.se/artikel/va-klamkoppl-mutter-18/
 
Rickard.
Stämmer bra det.
 
  • Gilla
TheGame
  • Laddar…
Pluggade igen idag och plockade bort rör och radiatorer på slingan. Passade perfekt.
Har mer VVS frågor men tar det i en ny tråd senare :)
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.