Jag har läst en massa trådar både här och på andra forum, och folk har tipsat om allt från vinkelslipar till fogsvansar för att kapa plasttak (korrugerat, inte kanalplast)

Tillverkaren säger i "fintandad såg" i sina instruktioner, men vad jag än testat med så spricker taket, jag har testat både 0,8 och 1mm tjockt.

För en stund sedan kom jag på lösningen!

Varmluftspistol och brytbladskniv med nytt blad!

Det tog några försök innan jag hittade rätt temperatur, jag kör med en pistol på 1800w och skär en dal+topp åt gången, och värmer dessa 2-3 sekunder, värmer man för lite så spricker det, och värmer man 2 sekunder för länge så mjuknar plasten så mycket att den börjar plana ut och man får sinusformad plast istället för korrugerad :)
 
  • Gilla
Plutus och 1 till
  • Laddar…
Planka under taket, planka på taket. Kläm ihop. Såga med tex sticksåg och låt den glida PÅ den övre brädan.
 
  • Gilla
flampunkt
  • Laddar…
Risken är att du överåldrar plasten vid skarvarna/avsluten, dvs den blir spröd.
Kan man inte glödga skärbladet?
 
MathiasS skrev:
Planka under taket, planka på taket. Kläm ihop. Såga med tex sticksåg och låt den glida PÅ den övre brädan.
Där har vi en vinnande metod imo!
 
MathiasS skrev:
Planka under taket, planka på taket. Kläm ihop. Såga med tex sticksåg och låt den glida PÅ den övre brädan.
Jag har testat det också, med Boschs finaste sågblad i en GST-135 och på olika hastigheter, det har spruckit ändå :(

Nu håller jag på och ska skära till en massa småbitar för att lappa ihop taket som sprack i vintras när jag försökte få ner 130cm snö från det, det blev 15-20 hål, och eftersom hela taket ska bytas till kanalplast om ett par år så lappar jag ihop detta så länge,

Taket är 2 år gammalt, men sprack så fort man nuddade det i vintras :(
 
  • Gilla
Tonealin och 1 till
  • Laddar…
cust3000 skrev:
Risken är att du överåldrar plasten vid skarvarna/avsluten, dvs den blir spröd.
Kan man inte glödga skärbladet?
Plasten blir inte mer än ca 60 grader (den går fortfarande att röra vid), så det är nog ingen fara, värma bladet går säkert men med den lilla massan så kommer det svalna så fort jag nuddar plasten.
 
Jag har kapat åtskilliga meter plasttak i vår/sommar, alltid med sänksågen. (Borde väl gå bra med vanlig cirkelsåg med) Det har aldrig spruckit, blir hur snyggt som helst...
 
Kapar man med sticksåg är det nog viktigt att inte ha pendling på gissar jag.

Något gammalt tak har jag ärligt talat aldrig sågat i, kan mycket väl tänka mig att det är så sprött att det spricker nästan vad man än gör.
 
MathiasS skrev:
Kapar man med sticksåg är det nog viktigt att inte ha pendling på gissar jag.

Något gammalt tak har jag ärligt talat aldrig sågat i, kan mycket väl tänka mig att det är så sprött att det spricker nästan vad man än gör.
Jag har testat både med och utan pendling.

Taket jag kapade i imorse köpte jag för ett halvår sedan ungefär, sedan dess har det legat i uterummet.

Kom precis hem med 2 nya skivor, får se hur det går att kapa i dessa, men troligen så kör jag med varmluftspistol+kniv direkt, för det funkade väldigt smidigt.
 
hm, jag har funderat lite över problemet.
OM man skall såga så vill man ju egentligen att mer än en tand är i ingrepp i det sågade materialet samtidigt, annars riskerar man vibrationer och splitter. bågfilsblad är ibland/ofta/alltid (?) graderade "tpi", dvs teeth per Inch (~antal tänder per mm), och för ett 1 mm plasttak så bör antalet tänder per mm vara mer än 1.
Att hitta tex cirkelsågsklingor med denna fintandning lär inte gå (?) Kanske däremot sticksågsblad.
Nu kommer funderingen, ... Att slipa med vinkelkap funkar sådär då hastigheten är för hög och plasten smälter, men vad händer om jag sätter en kapskiva från en vinkelslip i cirkelsågen ? Varvtalet på sågen är ~hälften mot vinkelslipen. det gäller bara att plasten inte kladdar fast i skivan.
Någon som provat ? ( -Om ingen svarar så provar jag...)
 
M
Har en kniv till lödkolven. Det funkar kanske?
 
Jag sågade ett gäng skivor i helgen, körde med sticksåg och bosch klingor för plast. "Knepet" är att aldrig köra sågen i "uppförsbacke". Dvs när man kommer fram till en "korrugering" som lutar uppåt så vänder man och sågar från undersidan. Så ja, man får vända sågen fram och tillbaka för varje korrugering. Funkar finfint.
Självklart ingen pendlig ;)
Jag sågade även ett gäng skivor i ett svep, tror det var 3-4 stycken, gick fint det med, sparade en del tid :)
 
Fick en ide och provade min Bosch multi såg ställde upp den på högsta fart och var lätt på handen Bosch kapat.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
och det gick som en dans. Kan varmt rekommendera detta sätt. =) Bosch multi.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jeal2246 och 6 till
  • Laddar…
Och vill man testa ännu ett sätt så kan man ta vinkelslipen och en vanlig kapskiva...
Det funkar bra. Helst en ny skiva så man når ned bra i "dalarna".
 
Så gör jag alltid. Tunnaste skivan man har och köf med lätt hand. Skär som smör!
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.