Hej. Jag vill kapa två 40mm bänkskivor i ek i 45 graders vinkel och sedan skarva ihop dem som ett L. Är det någon som har förslag på var jag kan kapa skivorna någonstans i Stockholm? Dvs någon som har en såg som kan ta in en 4 meter lång och 62 cm bred och 40mm tjock ekskiva och kapa den i exakt 45 graders vinkel i ena änden. Tacksam för svar. Mvh David
 
Istället för att leta stora sågar föreslår jag att du hittar en snickare beväpnad med en Festo cirkelsåg + tillhörande skena. Det tar honom en kvart att fixa detta och du slipper transportera skivorna. Eller så hyr du sågen och gör det själv. Det svåra är inte att såga utan att sammanfoga skivorna på ett bra sätt.

Annars så TROR jag att Byggole i Nacka kan fixa detta. Dom har rätt gott om plats runt sågen men jag vet inte riktigt hur fint snittet blir.
 
Bauhaus har bänkskivor och en sågverkstad där dem kan kapa enligt ditt önskemål.
Silvan i Kungens Kurva likaså. På Bauhaus sa dem till mig att dem kan kapa skivor även fast skivan inte är köpt hos dem, men det kan jag tänka mig beror på vem som jobbar i sågen för tillfället.
Fördelen med att köpa skivorna och kapa dessa på ett och samma ställe är ifall snittet skulle bli lite fel. Då får du en ny bänkskiva och kapning utförd. Vissa sågnissar glömmer nämligen att räkna med sågklingans bredd när dem ställer in sågen för kapning (har hänt mig 2 gånger). Vart köpte du dina skivor nånstans?

Ett annat alternativ är att köpa en cirkelsåg av lite bättre kvalité (typ Bosch, B&D, Skil, etc) för en 1000 lapp och kapa själv. Du får provsåga på en restbit ett par gånger innan du har fått till snitsen. Då slipper du också att drassa dina skivor till nåt annat ställe för sågning och tillbaka.


Precis som ovanstående håller jag med om att sammanfogningen kräver mera noggrannhet än själva sågandet. Har du sammanfogat bänkskivor tidigare?
 
Om man inte vill "kexa" ihop skivorna och limma dom,
kan man dra ihop dom med ett järn under.
Borrar ut nån cm djupa hål 2 st i vardera halva
och fräser spår och drar ihop dom.

Mvh Putte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.