Hej har läst mkt om demontering av oljetankar men om jag tömmer tanken så mkt det går och börjar att flexa i den kan den inte börja att brinna då eller ska man såga eller ta en brännare och skära ner den vilket är att föredra....
 
  • Gilla
bounoax
  • Laddar…
Har du oljebrännaren i drift fortfarande?
Jag tog en Tigersåg och sågade ner tanken i sektioner för det är rätt tunga bitar att bära ut.Hade en 3 m3 tank och den hade 2mm tak,3mm sidor och 4mm i botten.Tänk på att såga rätt,då bitarna vill vicka omkull.Hörselskydd är ett MÅSTE,då det blir ett sabla liv av vibrationerna.
 
Hej nej den är inte i drift , tanken står på gräsmattan det är bara att köpa en tigersåg och börja såga då men det kan inte börja att brinna då i resterna????
 
Jag tiltade upp tanken mot anslutningarna och eldade upp så mycket olja som gick i pannan, därefter hällde jag in en hink eller två pellets som fick ligga och dra i två veckor. Jag körde tigersågen med Lenox blad (bosch blå blad var bara skit) men jag har läst att många föredrar att hyra en nibbler som ska vara mycket effektivt.
 
Vi betalade en firma 3000 spänn för att demontera vår extremt gedigna 4 m3-tank. Kom hem efter jobbet så fanns det inte ett spår av den i källaren, bara lite strö de använder för att suga upp ev. olja som läcker. Idag hade det gått på 1500 spänn med rotavdrag. Alla gör ju sina prioriteringar, själv har jag en miljon andra hus-måsten än att demontera oljetankar!

/A
 
Jag har kapat ut två oljetankar, den en med tidersåg och den andra med skärbrännare. Blir det en tredje så är valet 100% självklart, skärbrännare. Lugnt stillsamt och tyst.

Protte
 
Jag kapade ner min tank häromdagen,den stod också ute på gräsmattan.
Jag hade pallat upp den lite på ena sidan, tömt det som går och sedan öst i sågspån att suga upp återstående olja med.
Sedan spolade jag lite vatten på spånet.
Efter det var det bara att gå lös på tanken med skärbrännaren.
Det tog en timme.
 
Har du försökt sälja den innan du börjar kapa ner den?
Mycket enklare, om du inte vill ha plåten till nåt kul?!?

Jag har testat både tigersåg och rondell, båda är rätt jobbiga (särskilt om man är ensam)skärbrännare eller plasma är nog ganska överlägsna. Med en bra plasma är det inte jobbigare än att skära tapeter.

Och ja, det kan börja brinna eller explodera så länge det finns brännbart kvar i tanken. För att demontera en oljetank inomhus måste man dessutom ha tillstånd hos lokala brandkåren innan man sätter igång, vet inte hur det är utomhus.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.